Nyhetssaker
Nettavisen nyheter: Stad skipstunnel: Kostnadene sprenger rammen, krever ny stortingsbehandling
Artikkel

Stad skipstunnel: Kostnadene sprenger rammen, krever ny stortingsbehandling

Byggingen av Stad skipstunnel står i fare da kostnadene har oversteget den vedtatte maksrammen på fem milliarder kroner. Prosjektet må nå tilbake til Stortinget for ny behandling, noe som kan avgjøre tunnelens fremtid.

5 dager siden siste oppdatering

1 min lesetid

Nettavisen logo

Kort oppsummert

  • Stad skipstunnelens kostnader har overskredet maksrammen på 5 milliarder kroner, noe som krever ny stortingsbehandling.

Sammendrag

Stad skipstunnelprosjektet står overfor en kritisk fase ettersom kostnadene har overskredet den vedtatte maksrammen på fem milliarder kroner, målt i 2021-verdi. Kystdirektør Einar Vik Arset bekrefter overfor Sunnmørsposten at prosjektet må tilbake til Stortinget for ny behandling, i tråd med et vedtak fra 2021. Kystverket har mottatt tilbud fra tre entreprenører som alle ligger betydelig over den fastsatte kostnadsrammen.

I tillegg har de generelle prisene innen bygg- og anleggssektoren steget kraftig, noe som ytterligere bidrar til kostnadsøkningen. Kystdirektøren understreker at Kystverket ikke kan starte byggingen før en avklaring foreligger.

Det knyttes stor spenning til statsbudsjettet i oktober, da en eventuell avvisning fra regjeringen, basert på de for høye kostnadene, kan bety slutten for Stad skipstunnel. Leder Frank Willy Djuvik i Måløy Vekst beskriver situasjonen som en "skjebnetid" og uttaler at det er "nå eller aldri" for tunnelen, spesielt med tanke på en planlagt oppstart i 2026.

Nøkkelentiteter

Einar Vik Arset

Frank Willy Djuvik

Kystverket

Stortinget

Regjeringen

Måløy Vekst

Sunnmørsposten

Stad

Måløy