
Stad skipstunnel: Kostnadene sprenger rammen, krever ny stortingsbehandling
Byggingen av Stad skipstunnel står i fare da kostnadene har oversteget den vedtatte maksrammen på fem milliarder kroner. Prosjektet må nå tilbake til Stortinget for ny behandling, noe som kan avgjøre tunnelens fremtid.
5 dager siden siste oppdatering
1 min lesetid
Kort oppsummert
- Stad skipstunnelens kostnader har overskredet maksrammen på 5 milliarder kroner, noe som krever ny stortingsbehandling.
Sammendrag
Stad skipstunnelprosjektet står overfor en kritisk fase ettersom kostnadene har overskredet den vedtatte maksrammen på fem milliarder kroner, målt i 2021-verdi. Kystdirektør Einar Vik Arset bekrefter overfor Sunnmørsposten at prosjektet må tilbake til Stortinget for ny behandling, i tråd med et vedtak fra 2021. Kystverket har mottatt tilbud fra tre entreprenører som alle ligger betydelig over den fastsatte kostnadsrammen.
I tillegg har de generelle prisene innen bygg- og anleggssektoren steget kraftig, noe som ytterligere bidrar til kostnadsøkningen. Kystdirektøren understreker at Kystverket ikke kan starte byggingen før en avklaring foreligger.
Det knyttes stor spenning til statsbudsjettet i oktober, da en eventuell avvisning fra regjeringen, basert på de for høye kostnadene, kan bety slutten for Stad skipstunnel. Leder Frank Willy Djuvik i Måløy Vekst beskriver situasjonen som en "skjebnetid" og uttaler at det er "nå eller aldri" for tunnelen, spesielt med tanke på en planlagt oppstart i 2026.
Nøkkelentiteter
Einar Vik Arset
Frank Willy Djuvik
Kystverket
Stortinget
Regjeringen
Måløy Vekst
Sunnmørsposten
Stad
Måløy