Kollektivselskapet Nobina opplever et omfattende IT-havari, noe som fører til store forstyrrelser i busstrafikken i både Norge og Sverige. I Halland står all busstrafikk stille.
Ruter melder om forsinkelser på flere busslinjer i Norge, inkludert linjene 100, 110, 300, 320, 340, 360, 370A, 370B og 345.
Problemene skyldes manglende internettforbindelse, som påvirker systemene for kjøretøy, planlegging og timeplaner.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
En IT-feil hos det nordiske kollektivselskapet Nobina fører til betydelige forsinkelser i busstrafikken i flere nordiske land, inkludert Norge. Problemene påvirker sanntidssystemer og bussenes evne til å motta informasjon om ruter, noe som skaper utfordringer for samordningssentraler og passasjerer. Feilen rammer også planlegging og systemer i kjøretøyene. Helsingfors er spesielt hardt rammet, med mange kanselleringer.
2 måneder siden
Dataproblemer hos kollektivselskapet Nobina fører mandag morgen til bussforsinkelser i både Norge og Sverige. I Oslo er flere Ruter-avganger rammet fordi bussenes sanntidssystem er ute av drift, noe som betyr at bussene ikke får informasjon om avgangstider. Ruter må derfor gjøre jobben manuelt. Forsinkelsene er på rundt 10 minutter og rammer flere linjer. Nobina bekrefter at de har store forstyrrelser på grunn av manglende internettforbindelse, noe som påvirker systemene for kjøretøy, planlegging og timeplaner.
2 måneder siden
Ruter melder mandag morgen om forsinkelser og mulige innstillinger i busstrafikken som følge av IT-problemer hos operatøren Nobina. Problemene startet ved 4-tiden og hindrer bussene i å motta informasjon om ruter, noe som også påvirker sanntidssystemet. Passasjerer får dermed ikke korrekt informasjon om bussenes ankomst. Lignende problemer er også rapportert i Sverige.
4 måneder siden
Togtrafikken i hele Norge er lammet på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet mellom tog og togledere. Samferdselsministeren har uttalt at situasjonen er alvorlig. Bane Nor jobber med å finne feilen, men det er ikke kjent hvor lang tid det vil ta å løse problemet. Flere togselskaper har innstilt sine avganger ut dagen, og det er mangel på alternative transportløsninger som busser. Passasjerer kan i noen tilfeller få dekket taxi eller flybillett, men må legge ut selv. Det har vært meldt om frustrasjon blant passasjerer over manglende informasjon.
3 måneder siden
Flere busslinjer i Oslo opplever store problemer med fremkommeligheten på grunn av mye snø, vanskelige kjøreforhold og høye brøytekanter. Dette har ført til innstilte avganger og forsinkelser mandag ettermiddag og kveld. Busslinjene 58, 69, 74, 78B og 81 er blant de som er rammet, med innstillinger på flere strekninger. Ruters pressevakt opplyser at det er krevende og glatt mange steder, og at det kan komme flere avvik i løpet av kvelden. Fjerning av brøytekanter er forsinket på grunn av parkerte biler, og det er usikkert når bussene kan gå som normalt.
3 måneder siden
Snøværet har ført til store problemer for busstrafikken, spesielt for leddbusser med bakhjulsdrift. Bussene har stått fast og forårsaket kaos flere steder i landet, med innstillinger og forsinkelser som resultat. Kolumbus måtte innstille all busstrafikk på Nord-Jæren i flere timer. Det har også vært problemer i Oslo, hvor leddbusser har slitt med fremkommeligheten. Enkelte passasjerer, inkludert skoleelever, har opplevd dramatiske situasjoner. Selv om det er gjort forsøk på å forbedre bussenes vinteregenskaper, er det fortsatt utfordringer med leddbusser på glatt føre.
4 måneder siden
Det er full stans i togtrafikken i hele Norge på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet mellom togene og toglederne. Togene må stå stille inntil feilen er rettet, og passasjerer må regne med forsinkelser og innstillinger. Bane Nor opplyser at minst 34 toglinjer er berørt, inkludert viktige strekninger som Bergensbanen, Gardemobanen, Follobanen og Nordlandsbanen. Feilen ble oppdaget klokken 7.55 første juledag.
2 måneder siden
BaneNor opplever problemer med informasjonssystemene sine, noe som resulterer i upålitelig informasjon i reiseapper som Vy og Entur. Feilen gjelder over hele landet og fører til at informasjon om togavganger må formidles manuelt. Selv om selve togtrafikken ikke er direkte berørt, kan reisende oppleve forsinkelser i informasjonen de mottar. BaneNor arbeider med å løse problemet og oppfordrer reisende til å møte opp på stasjonene som vanlig. De vurderer også å sette inn ekstra ressurser for å håndtere den manuelle informasjonsflyten.
1 måned siden
En trikkestans i Storgata i Oslo skapte problemer for kollektivtrafikken. Flere trikkelinjer og bussrutene 37, 54 og 34 ble rammet. Ruter anbefalte reisende å følge med i Ruter-appen for oppdatert informasjon. Sporveien opplyste om forsinkelser og endrede kjøremønstre. Feilen er nå rettet, og trafikken går som normalt igjen.
3 måneder siden
Kraftig snøfall har ført til store problemer i kollektivtrafikken i Oslo og på Østlandet. Mange busslinjer ble innstilt, men noen er nå gjenåpnet. T-banen har forsinkelser, og linje 1 er innstilt. På Oslo Lufthavn er det store forsinkelser og noen kanselleringer. Bergensbanen er stengt på grunn av ras, og det er også forsinkelser og innstillinger på Sørlandsbanen. Ruter oppfordrer reisende til å sjekke appen for oppdatert informasjon og beregne god tid. Det er vanskelige kjøreforhold og glatte veier.
4 måneder siden
Det er full togstans i hele Norge som følge av en feil i kommunikasjonssystemet mellom togene og toglederne. Bane Nor opplyser at togene må stå stille inntil situasjonen er avklart. Feilen hindrer kommunikasjon mellom tog og togledere, og fører til at all togtrafikk er stoppet i hele landet. Reisende må forvente forsinkelser og innstillinger inntil feilen er rettet.
3 måneder siden
Snøfallet har ført til store forstyrrelser i kollektivtrafikken på Østlandet. Bane Nor har redusert togtrafikken, og flere avganger er innstilt. Reisende opplever forsinkelser og frustrasjon. Ruter har også innstilt flere busslinjer i Oslo. Værmeldingene tilsier at det vil snø mer, og kollektivselskapene oppfordrer reisende til å vurdere om reise er nødvendig og beregne god tid. Bymiljøetaten prioriterer brøyting av veier med kollektivtrafikk for å lette situasjonen.
2 måneder siden
Bane NOR opplever problemer med et informasjonssystem som påvirker kommunikasjonen til apper og informasjonstavler. Reisende kan ikke stole på sporinformasjonen i apper som Nå-appen, Entur, Vy-appen og Google Maps. Endringer i sporbruk annonseres manuelt over høyttaleranlegget, og feilen rammer hele landet, men er mest merkbar på Oslo S. Det er ingen estimert tid for når feilen vil være rettet.
4 måneder siden
Togtrafikken i store deler av Norge stoppet opp første juledag på grunn av en feil i kommunikasjonssystemet. Dette førte til kaos og lange forsinkelser for mange reisende, spesielt på Oslo S. Passasjerer opplevde mangel på informasjon og måtte selv organisere alternative transportløsninger. Enkelte passasjerer uttrykte sterk frustrasjon over situasjonen og krevde at de ansvarlige måtte skjerpe seg. Bane Nor meldte at togene ville stå stille inntil videre, og at ny informasjon ville komme senere på kvelden.
3 måneder siden
Snøværet i Oslo har ført til betydelige forstyrrelser i kollektivtrafikken. Flere busslinjer er innstilt eller har endret rute. Blant de mest berørte er linje 20, 21, 30, 31, 34, 37 og 54, som er innstilt ut driftsdøgnet. Linje 79 stopper ikke mellom Abildsø og P. A. Holms vei i retning Åsbråten, og linje 21 stopper ikke mellom Carl Berners plass og Helsfyr i retning Helsfyr. Ruter oppfordrer reisende til å vurdere behovet for kollektivreiser tirsdag og følge med på oppdateringer i Ruter-appen og på ruter.no.