Storebrand måtte fjerne «grønt» konsept etter tilsyn
Finanstilsynet kritiserte Storebrand for udokumenterte påstander om bærekraftige investeringer. Dette førte til at Storebrand fjernet et markedsføringskonsept.
Kort oppsummert
- Finanstilsynet kritiserte Storebrand for udokumenterte påstander om bærekraftige investeringer.
Finanstilsynet mener Storebrand Livsforsikring brukte udokumenterte påstander om bærekraftige investeringer i sitt konsept «gode penger». Tilsynet, som ble gjennomført høsten 2022, stilte spørsmål ved om selskapet drev med grønnvasking. Påstander som «bærekraftig sparing» og «gode penger» ble ansett som potensielt villedende.
Storebrand fjernet konseptet etter den foreløpige tilsynsrapporten i 2023. Kommunikasjonssjef Stig-Øyvind Blystad forklarer at ordbruken hang igjen fra en eldre kampanje og ikke lenger samsvarte med interne retningslinjer.
Seksjonsleder Jo Gjedrem i Finanstilsynet bekrefter at Storebrand har rettet forholdene. Forbrukerrådet, ved fagsjef Elin Volder Rutle, uttrykker bekymring for at slike hendelser kan svekke forbrukernes tillit til bærekraftige investeringer.
Stig-Øyvind Blystad
Jo Gjedrem
Elin Volder Rutle
Storebrand Livsforsikring
Finanstilsynet
E24
Forbrukerrådet