Kjartan Lauritzens sang «Badebussen», som ble laget til barnefilmen «Bukkene Bruse på badeland», har skapt debatt. Sangen, som er en parodi på en russelåt, fikk 15 klager til NRK Super for angivelig seksualiserende innhold etter at den ble sendt på TV.
NRK Super avviste kritikken og forklarte at teksten handler om en barnlig fest. Kjartan Lauritzen selv var overrasket over Stein Torleif Bjellas versjon av låten i «Hver gang vi møtes», men er fornøyd med deltakelsen i programmet.
Han beskriver opplevelsen som intens og lærerik, men gruer seg til hvordan han vil bli mottatt av et bredere publikum.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Artikkelen omhandler Kjartan Lauritzens deltakelse i «Hver gang vi møtes», hvor han reflekterer over sin karriere og fremtid. Han forteller om reaksjoner på sangen «Badebussen» og hvordan han opplevde kritikken fra småbarnsforeldre. Lauritzen avslører også at han skal bli far for første gang, noe som påvirker hans tanker om artisttilværelsen. Han uttrykker ambivalens rundt artistlivet og vurderer å finne et nytt prosjekt. Samtidig driver han hotell og er en ivrig gamer. Kjæresten Randi, som han har vært sammen med siden de var 16, beskrives som en tålmodig støttespiller. Han spøker om at hun må «knipa igjen» til etter konserten i Oslo Spektrum.
3 måneder siden
En reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo i bar overkropp har skapt debatt om kroppspress og seksualisering. PR-profil Rune Brynhildsen mener kritikken er overdrevet og at reklamen er ment som humor, mens Forbrukertilsynet advarer mot kroppsfokus i reklame, spesielt rettet mot barn. Sunn idrett påpeker at det kan være lavere terskel for å spille på kropp i reklame med menn enn kvinner, og Reform uttrykker bekymring for en utvikling der unge menns kropper seksualiseres. Nidar valgte å trekke reklamen etter kritikken.
2 måneder siden
Animasjonsfilmen «Spermageddon» har skapt debatt i forkant av premieren, med krav om høyere aldersgrense på grunn av påstått pornografisk innhold. Kritikere, inkludert foreldre.net, mener filmen kan skape usunn nysgjerrighet hos barn. Over 2500 personer har signert et opprop for å heve aldersgrensen. Medietilsynet avviser å heve aldersgrensen, men har bedt om at filmen ikke markedsføres som en barnefilm. Regissøren inviterer kritikere til å se filmen og argumenterer for at den kan gi et realistisk bilde av sex, mens kritikere som har sett filmen mener den bruker et «pornospråk» som er skadelig for barn.
3 måneder siden
Barne-TV-programmet Fantus Musikantus har oppnådd stor popularitet og var det mest sette programmet på NRK eller TV 2 i 2024, med over 1,4 millioner visninger. Programmet er rettet mot ettåringer og har en kjønnsløs figur ved navn Fantus, som er lillesøsken til Fantorangen. Til tross for at helsedirektoratet fraråder skjermbruk for barn under to år, er mange småbarnsforeldre begeistret for programmet. Leketøysbutikker melder om stor etterspørsel etter Fantus-bamser, som er utsolgt flere steder. NRK Super har utviklet Fantus for å tilby et kvalitetstilbud til de yngste barna, med fokus på bevegelse, musikalsk lek og herming. Foreldre opplever at barna lærer av programmet, og at det er underholdende for både barn og voksne.
2 måneder siden
En spøk av programleder Edvin Törnblom i Melodifestivalen har skapt reaksjoner og klager til Granskningsnämnden. Vitsen omhandlet en kommentar om å «sprute ned» en deltaker, noe flere seere reagerte på. Klagerne mener vitsen var upassende og seksualiserende, og uegnet for et familieprogram. SVT forsvarer vitsen med at humor i Melodifestivalen ofte skaper reaksjoner, og at det er tradisjon for stor takhøyde. Törnblom selv forklarer at det var en spøk om en hendelse på en etterfest, ment som en vennlig gest. Til tross for kontroversen er Sverige favoritt til å vinne Eurovision Song Contest.
1 måned siden
Russebussen «Pøbben», som i fjor skapte debatt og ble anmeldt for pornografisk innhold, har fått ny drakt og nye eiere. Et russekull fra St. Svithun videregående skole i Stavanger har overtatt bussen og malt den over etter press fra foreldre og besteforeldre. Kvinnegruppa Ottar, som anmeldte bussen i fjor, er fornøyd med at den nye dekoren ikke viderefører det tidligere budskapet. De nye eierne forteller at de vil ha en mindre kontroversiell stil, men utelukker ikke at de vil tøye grenser. Bussens nye navn er ennå ikke avslørt.
3 måneder siden
En episode av NRK-serien «Helt Ramme sporter» der programleder Nicolay Ramm og matinfluenser Emilie Nereng deltok i en vinmaraton, har skapt sterke reaksjoner. I løpet av en 42 kilometer lang strekning drakk de 24 glass vin, noe som resulterte i over 2 i promille. Episoden har ført til 13 klager til Kringkastingsrådet, der seere reagerer på det høye alkoholkonsumet. Klagene beskriver programmet som «forkastelig» og kritiserer NRK for å bruke penger på slikt innhold. NRK Sport forsvarer episoden med at det ble gjort innenfor kontrollerte rammer med voksne deltakere.
1 måned siden
Artikkelen tar for seg deltakernes opplevelser og tilbakemeldinger etter TV-programmet «Boksen» på TV2. Emma Ellingsen forteller at responsen har vært variert, med kritikk for å klage, men hun forstår at dette inntrykket skapes av TV-bildene. Hun understreker at mye skjer bak kamera som seerne ikke får med seg. Espen Fiveland har stort sett fått positive tilbakemeldinger, selv om han erkjenner å ha vært i noen uheldige situasjoner. Han avviser at han bevisst har forsøkt å sette andre deltakere i et dårlig lys.
3 måneder siden
En reklamefilm fra Nidar, der langrennsløper Johannes Høsflot Klæbo er halvnaken mens han spiser seigmenn, har skapt debatt. Advokat Frode Elton Haug mener reklamen bryter markedsføringsloven og bidrar til kroppspress, spesielt siden den markedsfører godteri rettet mot barn og unge. Skiforbundet inngikk et samarbeid med Nidar etter at andre sponsorer trakk seg, noe som har blitt kritisert av tidligere langrennsløper Martin Johnsrud Sundby. Orkla, som eier Nidar, hevder reklamen er ment som en parodi og ikke har til hensikt å skape kroppspress, men advokat Haug mener dette ikke fritar dem fra loven.
3 måneder siden
NRK-serien «Familien Nerdrum» har oppnådd stor popularitet, men har også ført til spekulasjoner om familien er en sekt. Öde Nerdrum avviser dette, og kaller det heller en «kult». Han uttrykker overraskelse over seriens suksess, men er noe misfornøyd med innholdet. Prosjektlederen for serien understreker at det er en dokumentar, ikke reality, og at de har stilt kritiske spørsmål. Rune Furelid, en tidligere elev, har uttalt at familien er en sekt, mens Odd Nerdrums kone, Turid Spildo, synes det er morsomt at folk tror det. Familien bor på en gård i Stavern med barn, barnebarn og elever, og lever et enkelt liv inspirert av tidligere tider.
3 måneder siden
En reklamefilm fra Apple, med barneskoleelever fra Oslo, har skapt sterke reaksjoner. Forfatter Maja Lunde mener filmen utnytter barna og krever at den slettes. Utdanningsetaten i Oslo forsvarer deltakelsen og mener filmen viser godt arbeid i skolen. Skolebyråden er enig i kritikken og sier at skolen ikke bør delta i kommersielle filmer. En professor i IKT og læring reagerer også på at Apple bruker videoen til merkevarebygging. Filmen viser barn som bruker iPad i undervisningen, samt intervjuer med rektorer og lærere.
3 måneder siden
Orkla har trukket en reklamefilm for Nidar med langrennsløper Johannes Høsflot Klæbo etter kritikk for seksualisering og kroppspress. PR-sjef Rune Brynhildsen reagerer sterkt på avgjørelsen og mener kritikken er oppkonstruert. Han får støtte fra sportskommentator Sverre Krogh Sundby, som ser på reklamen som humoristisk. Redd Barnas ungdomsorganisasjon mener derimot at reklamen bidrar til økt kroppspress, mens politisk kommentator Astrid Mæland kaller den harry. Brynhildsen mener det er blitt for lett å bli krenket og stiller spørsmål ved hvorfor akkurat denne reklamen får så mye oppmerksomhet, og foreslår en sladdet versjon.
1 måned siden
Artikkelen er en filmanmeldelse av tegnefilmen «Spermageddon», som omhandler temaer som sex, samtykke, og prevensjon blant ungdom. Filmen har skapt debatt rundt sin aldersgrense og innhold, men anmelderen argumenterer for at den er både lærerik og underholdende. Hun mener filmen tar ungdom på alvor ved å bruke et språk de forstår, og fremhever at den, i motsetning til tradisjonell porno, inneholder viktige moralske budskap og kunnskap om seksuell helse. Anmelderen sammenligner filmen positivt med «Terkel i Knipe», og konkluderer med at «Spermageddon» er et verdifullt bidrag til ungdoms seksualundervisning.
3 måneder siden
Orkla har valgt å trekke en reklamefilm for seigmenn med en halvnaken Johannes Høsflot Klæbo etter å ha mottatt kritikk. Kommunikasjonsdirektør i Orkla Snacks, Elisabeth Aandstad Ekheim, sier de ikke ønsker å provosere og har lyttet til innspill. Marius Sjølyst fra Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press mener reklamen er unødvendig seksualisering og bidrar til kroppspress. Advokat Frode Elton Haug mener reklamen kan være et brudd på markedsføringsloven, spesielt med tanke på at det er reklame for godteri rettet mot barn og unge.
4 måneder siden
Flere skoler i Norge har arrangert temadager der elever oppfordres til å kle seg som det motsatte kjønn, noe som har skapt sterke reaksjoner blant foreldre. På Mære skole i Trøndelag førte arrangementet til kritikk fra foreldre som mente det var upassende for barn. Rektoren beklaget ordvalget og understreket at dagen var ment som en utkledningsdag, ikke politisk motivert. I Florø arrangerer ungdomsskolen en lignende dag som en del av en temauke, men enkelte foreldre og elever uttrykker misnøye. Skolens ledelse påpeker at arrangementet er frivillig og har tidligere fått positive tilbakemeldinger.