Leselister kan skade barns leseglede: Forfatter advarer
Regjeringen ønsker å gjøre norske barn til verdens beste lesere og foreslår leselister for skoler. En barnebokforfatter advarer imidlertid mot at voksenstyrte leselister kan skade barns motivasjon og leseglede.
2 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Regjeringen har et ambisiøst mål om å gjøre norske barn til verdens beste lesere, og kunnskapsministeren foreslår leselister for skoler.
Sammendrag
Regjeringen har lansert et ambisiøst mål om å gjøre norske barn til verdens beste lesere, og kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun foreslår leselister for skoler. Disse listene skal inneholde sentrale norske bøker, dikt, sanger og historiske hendelser for å gi elevene et felles referansesett. En barnebokforfatter advarer imidlertid mot at en slik kanonisering kan være skadelig, da den låser elever og lærere til en smal, voksenstyrt meny.
Dette kan skape motstand i stedet for motivasjon, slik man så på 70- og 80-tallet da «oppdragende» litteratur erstattet populære underholdningsbøker, noe som førte til at mange barn mistet lesegleden. Artikkelen fremhever at barn ofte finner sin egen vei til lesing gjennom uventede sjangere som krim, humor eller fantasy, og at friheten til å velge selv er avgjørende for leseglede.
Forfatteren understreker viktigheten av å skrive bøker på barnas premisser, slik forfattere som Astrid Lindgren og Roald Dahl gjorde, ved å engasjere og respektere barnets perspektiv. Målet om å skape lesemestere krever en laginnsats fra lærere, bibliotekarer, foreldre og forfattere, hvor banen er bred og mulighetene mange for å nå målet.
Nøkkelentiteter
Kari Nessa Nordtun
Astrid Lindgren
Roald Dahl
C.S. Lewis
Tove Jansson
Regjeringen
Norge