DNB har gjort Apple Pay tilgjengelig for sine 2,4 millioner kunder, inkludert Sbanken-kunder som mistet tilgangen etter oppkjøpet for halvannet år siden. Fra og med tirsdag kan alle kunder over 13 år bruke Apple Pay for enkel og sikker kontaktløs betaling både i Norge, utlandet og på nett.
For å ta i bruk tjenesten må kundene ha den nyeste versjonen av mobilbank-appen fra DNB eller Sbanken.
Konserndirektør Maria Ervik Løvold uttrykte glede over lanseringen og fremhevet spesielt gjeninnføringen av Apple Pay for Sbanken-kunder.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
DNB har nå lansert Apple Pay for sine 2,4 millioner kunder, inkludert tidligere Sbanken-kunder som mistet tilgangen for halvannet år siden. Lanseringen kommer etter en avtale mellom EU og Apple som åpnet for fri bruk av NFC-teknologi på iPhone. DNB har jobbet med den tekniske løsningen siden sommeren og rullet ut tjenesten før jul, som lovet. Sbanken-kunder har tidligere uttrykt frustrasjon over tapet av Apple Pay, men konserndirektør Maria Løvold håper gjeninnføringen vil bli godt mottatt. Dette markerer også ti år siden Apple først lanserte betalingsløsningen globalt.
4 måneder siden
Vipps har introdusert en ny funksjon for kontaktløs betaling via mobil, tilgjengelig for både iPhone og Android. Dette markerer en milepæl som følge av en EU-avtale som åpnet for konkurranse med Apple Pay. Vipps samarbeider med BankAxept, Norges ledende betalingssystem, for å tilby denne tjenesten. Brukere kan nå betale ved å holde mobilen inntil betalingsterminalen, men løsningen fungerer kun i Norge. For å aktivere funksjonen må Vipps settes som standard betalingsapp, og foreløpig støttes dette av flere banker, inkludert SpareBank 1, DNB og Eika-alliansen. Dette er første gang en slik løsning lanseres globalt.
1 dag siden
Vipps introduserer en ny betalingsmulighet spesielt for yngre brukere. Dette gir barn under 15 år mulighet til å betale direkte til bedrifter og organisasjoner.
23 dager siden
BankID BankAxept lanserer en ny funksjon i BankID-appen som lar brukere gjenopprette passord selv ved å skanne pass eller nasjonalt ID-kort. Tidligere har brukere måttet kontakte banken eller bruke bankens nettsider, noe som har vært tidkrevende. Eika har testet løsningen og opplevd en nedgang i henvendelser om BankID. Den nye funksjonen kan også brukes til å aktivere BankID-appen raskere, og reduserer ventetiden fra en time til rundt tre minutter. Løsningen krever at brukeren er over 18 år og har gyldig legitimasjon.
3 måneder siden
DNB melder om tekniske problemer som påvirker nettbanken, mobiloverføringer og mobilbetalinger mandag morgen. I tillegg opplever enkelte brukere problemer med Vipps. Banken jobber med å løse problemene, men har ikke gitt noen tidshorisont for når tjenestene vil være fullt operative igjen. Dette kan skape utfordringer for kunder som er avhengige av disse tjenestene for å utføre banktjenester og betalinger.
3 måneder siden
DNB opplever tekniske problemer med nettbanken, mobiloverføringer og betaling med mobilen. Samtidig melder Vipps om problemer for enkelte brukere knyttet til kortbetalinger. Ifølge Vipps skyldes problemene en feil hos deres betalingsleverandør. Både DNB og Vipps jobber med å løse problemene så raskt som mulig. BankID er ikke berørt av problemene og fungerer som normalt.
2 måneder siden
Rema 1000 lanserer en ny app som erstatter Æ-appen fra 3. februar. Den nye appen, som heter Rema 1000, vil inkludere funksjoner som «Skann og betal» og en delbar handleliste. En av de største endringene er at kundene nå vil få bonuspoeng på frukt og grønt i stedet for direkte priskutt, mens de beholder priskutt på andre varer. Rema 1000 begrunner endringen med at kundene ønsker både priskutt og bonus, men noen kunder er skeptiske til bonusordningen og foretrekker direkte rabatter. Den nye appen skal gjøre hele handleopplevelsen enklere, fra planlegging til betaling, og inkluderer også et allergenvarsel.
28 dager siden
Flere norske banker, deriblant DNB og Sparebank 1 Sør-Norge, opplever tekniske problemer som påvirker nett- og mobilbanktjenester. DNB arbeider med å løse problemer knyttet til overføringer og betalinger, mens Sparebank 1 Sør-Norge melder om at betalingstjenester er utilgjengelige. Bankene beklager ulempene dette medfører for kundene.
2 måneder siden
Nordea Norge-sjef Randi Marjamaa uttaler at banken er sulten på mer vekst i det norske markedet etter å ha passert én million privatkunder. Til tross for økt konkurranse, har Nordea en klar vekststrategi og ser positivt på norsk økonomi. Marjamaa påpeker at husholdningene har fått bedre råd, sparingen har økt, og det er mer optimisme i boligmarkedet. Hun forventer rentekutt fra Norges Bank og ser tegn til økt aktivitet i bygg- og anleggsbransjen i 2025. Nordea er opptatt av å være konkurransedyktige og mener de har mer å tilby kundene.
1 måned siden
DNB og Sbanken stengte tirsdag formiddag aksjehandelen etter at en kunde oppdaget å ha fått tilgang til en annen kundes VPS-konto. Banken bekrefter at et fåtall innloggede aksjekunder i en begrenset periode kan ha sett opplysninger om andre kunder. Feilen oppsto etter en teknisk oppgradering av systemene. DNB understreker at ingen feilaktige overføringer ble gjennomført, og de gjennomgår nå alle aksjeordre for å forsikre seg om at ingen har lagt inn ordre på andres vegne. Aksjehandelen er nå åpnet igjen, og hendelsen er rapportert til Data- og Finanstilsynet. En kunde forteller at han opplevde det samme som tidligere har skjedd med Nordnet.
3 måneder siden
Flere banker og offentlige tjenester, som Nav og Helsenorge, opplevde nedetid mandag morgen. Tietoevry, som er leverandør for flere banker og ID-porten, bekreftet en teknisk feil i sin infrastruktur som forårsaket problemene. Dette påvirket betalingstjenester som Vipps og nettbank, men kortbetaling fungerte som reserveløsning. Digitaliseringsdirektoratet bekreftet at alle deres løsninger var oppe igjen etter klokken 09.15. Telenor registrerte også en feilsituasjon på sitt bedriftsnett, men BankID fungerte som normalt. Feilen ble rettet, og leverandørene beklaget ulempene for kundene.
1 måned siden
Appen e-tilbudsavis, som lar brukerne søke etter og sammenligne dagligvaretilbud, har opplevd kraftig vekst. Bruken har økt med 20 prosent det siste året, og appen har registrert 53 millioner søk etter tilbud. Appen skiller seg ut ved at den lar brukerne sortere tilbud etter pris per kilo eller liter, noe som gjør det lettere å finne de beste tilbudene. Kjøttdeig er den mest populære varen å søke etter. Norge skiller seg ut fra nabolandene med tidspunkt for kundeaviser og bruk av relative priser.
16 dager siden
Onsdagen før påske forventes stor pågang på ladestasjonene for elbiler. Elbilforeningen råder folk til å beregne ekstra tid og forvarme batteriene. Siden i fjor har det kommet mange nye hurtigladepunkter, og eksisterende stasjoner er oppgradert. Recharge melder om at innføringen av kortbetaling og en ny betalingsapp har redusert behovet for brukerstøtte. Kortbetaling, som først ble sett på som unødvendig, har blitt godt mottatt.
2 måneder siden
Flere banker i Norge, inkludert Danske Bank og DNB, opplever problemer med betalinger. Feilen skyldes et eksternt system som bankene bruker for å gjennomføre transaksjoner. Danske Bank bekrefter at problemet hovedsakelig rammer bedriftskunder. Også Sparebanken 1, Nordea og Vipps er berørt. DNB opplyser at deres systemer fungerer som normalt, men at kunder kan oppleve problemer på grunn av feilen hos den eksterne samarbeidspartneren.
1 måned siden
DNB-sjef Kjerstin Braathen hadde en samlet godtgjørelse på 16,9 millioner kroner i 2024, noe som gjør henne best betalt i konsernledelsen. Dette er en økning fra 15,8 millioner kroner i 2023. Alexander Opstad, sjef for DNB Markets, er nest best betalt med 14,16 millioner kroner. DNB oppnådde et rekordresultat på 54,9 milliarder kroner før skatt i 2024, takket være god norsk økonomi og økte renter. En del av overskuddet går til utbytte for aksjonærene, hvor staten er den største. I tillegg drypper det 138 millioner bonuskroner på de ansatte i DNB.