Visit Norway møter hets for Pride-støtte, mister følgere
Visit Norway opplever massiv hets og følgertap i sine internasjonale kanaler etter å ha støttet Pride-markeringen. Turistorganisasjonen står likevel fast ved sitt budskap om at Norge er et åpent og inkluderende land for alle.
Kort oppsummert
- Visit Norway møter hets og mister følgere i sosiale medier etter å ha støttet Pride-markeringen internasjonalt.
Visit Norway har møtt betydelig motstand og hatefulle kommentarer i sine internasjonale sosiale medier-kanaler etter å ha publisert innhold knyttet til Pride-måneden. Organisasjonen, som profilerer Norge som et åpent og inkluderende land, har opplevd å miste opp mot tusen følgere etter enkelte Pride-relaterte innlegg, som da de byttet logo til regnbuefarger.
Evgenia Egorova fra Visit Norway bekrefter at dette er et gjentakende problem ved LHBT-relatert innhold. Regnbuedagene i Bergen, ved styreleder Mona Frank, kjenner igjen mønsteret og understreker behovet for Pride.
Til tross for hetsen, fastholder Visit Norway sin støtte til mangfold, og mottar også mange positive tilbakemeldinger. Norge rangeres høyt i Europa for LHBT-rettigheter, men Frank påpeker bekymringsverdige utviklinger også her.
Evgenia Egorova
Mona Frank
Visit Norway
Regnbuedagene
TV 2
ILGA-Europe
Norge
Bergen
Europa
Polen
Ungarn