Artikkelen fremhever at Russland har startet en "krig" i nord gjennom systematiske forstyrrelser av satellittnavigasjon (GNSS). Latvias nasjonale frekvensmyndighet og europeiske partnere har dokumentert disse forstyrrelsene, sporet til russisk territorium som Kaliningrad, Leningrad-området og Pskov, og har levert bevis til ITU og ICAO. Dette er et sikkerhetspolitisk faktum som påvirker norsk luftfart, sjøfart og kritisk infrastruktur.
Easa og IATA har advart mot "jamming" og "spoofing" og presentert en handlingsplan for operativ rapportering, trusselvarsling og redundans i navigasjonen, som norske myndigheter må implementere fullt ut. GPS-forstyrrelser i Finnmark er så hyppige at norske myndigheter inntil nylig sluttet å loggføre enkelthendelser. Selv om mye av dette er russisk selv-jamming for å motvirke droneangrep, påvirker det Øst-Finnmark betydelig.
Konsekvensene inkluderer reduserte sikkerhetsmarginer for piloter og fare for navigasjon, AIS-integritet og bro-automatisering for sjøfarten. Artikkelen foreslår fem konkrete tiltak: sikre operasjonell robusthet, bygge en nasjonal "radar" for GNSS-støy, fremskynde vurderingen av jordbaserte tid- og navigasjonsreserver som eLoran, gjøre hendelsesrapportering enkel og obligatorisk, samt drive internasjonal oppfølging via ICAO og ITU. Budskapet er at Norge må gå fra bekymring til beredskap og ta GNSS-avhengigheten på alvor i fredstid.