Nyhetssaker
Nettavisen nyheter: NHO-rapport: Norge taper konkurransekraft mot Norden
Artikkel

NHO-rapport: Norge taper konkurransekraft mot Norden

NHO har utarbeidet en rapport som tegner et dystert bilde av Norges konkurransekraft i Europa, inspirert av EUs egen Draghi-rapport. Analysen viser at Norge taper terreng mot naboland som Danmark og Sverige, med bekymringsfulle trender innen økonomisk vekst, innovasjon og forskning.

6 dager siden siste oppdatering

3 min lesetid

Nettavisen logo

Kort oppsummert

  • NHO-rapporten viser at Norges konkurransekraft svekkes, med svakere økonomisk vekst og innovasjon enn nordiske naboer.

Sammendrag

NHO har utarbeidet en rapport, inspirert av EUs Draghi-rapport, som advarer om Norges svekkede konkurransekraft i Europa. Rapporten tegner et dystert bilde og peker på at Norges tradisjonelle styrker kan bli mindre relevante. Blant hovedutfordringene er en bremset økonomisk vekst, hvor norske selskaper presterer svakere enn nordiske konkurrenter. Innovasjonsevnen er lav, med lite høyteknologisk industri, få patentsøknader og svak FoU-satsing fra næringslivet.

Videre er det mangel på risikokapital for vekstselskaper og en mismatch mellom utdanning og næringslivets behov, spesielt innen realfag og teknologi. Offentlig sektor kritiseres for å hemme vekst gjennom byråkrati, og manglende fart i det grønne skiftet truer industriens konkurransekraft. NHO fremhever at de 50 største norske selskapenes relative markedsverdi er mer enn halvert siden 2005, og at norske vekstselskaper er mindre verdt enn i andre nordiske land. Norske selskaper utbetaler også en høyere andel av overskuddet som utbytte (86%) sammenlignet med danske (63%), noe som reduserer reinvestering.

Rapporten savner nye norske gigantselskaper som danske Novo Nordisk og svenske Spotify. NHO uttrykker også bekymring for kvaliteten på norsk forskning og universiteter, der høy vitenskapelig produksjon ikke samsvarer med siteringskvalitet, noe som kan tyde på kvantitet fremfor kvalitet. Dette er kritisk for Norges fremtidige økonomiske posisjon og evne til å konkurrere internasjonalt.

Nøkkelentiteter

NHO

EU

Novo Nordisk

Spotify

Norge

Europa

Norden

Danmark

Sverige