Influenser Oskar Westerlin tjener store penger på sosiale medier, med en potensiell daglig inntekt på 30. 000 kroner.
Selskapet hans, «Fjeldberg Westerlin», har hatt en betydelig omsetningsvekst de siste årene. Westerlin har oppnådd over 400 millioner visninger på sine mest populære videoer.
Han har imidlertid møtt kritikk for manglende åpenhet rundt produksjonen av sitt klesmerke og bruk av fossile materialer. I tillegg til sosiale medier, lanserte Westerlin «Oskars trippel sjoko» i 2023 og har hatt suksess med å promotere produkter som YT proteinyoghurt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Influenserne Oskar Westerlin og Jørgen Fjeldberg har fått kritikk for markedsføringen av klesmerket Behrens Oslo. Forbrukerrådet reagerer på at en genser med kun 6% ull markedsføres som en «ullblanding», noe de mener kan være lovstridig. En professor i klær og bærekraft ved OsloMet kritiserer også merkingen og mener det er dårlig kundebehandling da produktet utgis for å være noe det ikke er. Westerlin har erkjent at de kunne brukt renere stoffer og har endret tittelen på genseren i nettbutikken. Han understreker at de tilbyr 30 dagers åpent kjøp.
1 måned siden
Oskar Westerlins nye klesmerke Behrens møter kritikk for høye priser, bruk av syntetiske materialer og manglende åpenhet rundt produksjonen. Anja Bakken Riise fra Framtiden i våre hender påpeker at merket gir misvisende informasjon om produktene, spesielt genserne som markedsføres som ullblandinger med minimalt ullinnhold, og krever åpenhet rundt leverandørlister. En TikTok-bruker har testet flere av plaggene og er lite imponert over kvaliteten. Westerlin har svart på kritikken via TikTok, hvor han erkjenner at det er rom for forbedring, spesielt når det gjelder materialvalg. Kritikken reiser spørsmål om influenceres ansvar for å fremme etisk og bærekraftig forbruk.
3 måneder siden
Artikkelen utforsker hvordan bloggere og influencere utvikler seg fra profiler i sosiale medier til bedriftseiere, og de utfordringene som følger med. Den svenske influenceren Matilda Djerf er et eksempel på en som har fått kritikk for dårlig behandling av sine ansatte. Influensermarkedsføring er en milliardindustri, men det er viktig med tydelig merking av reklame og bevissthet rundt rollen som forbilder. Flere norske influencere har lykkes med å bygge store virksomheter, men kontroverser kan påvirke merkevaren. Likevel kan feiltrinn også styrke merkevaren på sikt.
3 måneder siden
Den svenske kulekjøreren Walter Wallberg (24) avslører at han tjener 45.000 kroner per innlegg i sosiale medier. Han bruker bevisst bilder med bar overkropp for å øke engasjementet og inntektene. Wallberg har 82.000 følgere på TikTok og 37.000 på Instagram, og inntektene fra sosiale medier er like store som fra idretten. Han vant OL-gull i 2022 og satser nå mot VM i mars og OL i 2026. Til tross for sin suksess har kjæresten hans nesten dobbelt så mange følgere i sosiale medier.
18 dager siden
Influenser Oskar Westerlin snakker om hvordan han håndterer kritikk og hatkommentarer. Han forteller at han prøver å stenge ute både positiv og negativ oppmerksomhet for å unngå å bli et følelsesmessig vrak, men innrømmer at det er vanskelig å ikke la seg påvirke. Westerlin forteller at han bevisst provoserer, men understreker at han tilpasser seg ulike situasjoner. Han innrømmer også at YouTube-episoden «Gjett homsen» var drøy, og at han i ettertid ser at tittelen var misvisende og støtende.
16 dager siden
Influenseren Oskar Westerlin vurderer å trappe ned på festing og alkohol, og ser tilbake på tidligere eskapader i Hemsedal. Han reflekterer over sin egen alder og spør seg hvor lenge han kan opprettholde den livsstilen. Selv om han vurderte en rolig påske med familien, ble han invitert på hyttetur. Westerlin har delt bilder på Instagram som viser at han har byttet ut helikopter med båt denne påsken. Han uttrykker også sin begeistring for Påskebrus og håper på å finne Kvikk Lunsj i påskeegget.
7 dager siden
TV-profil Henrik Borg og influenseren Lisa Borg venter sitt første barn etter flere mislykkede IVF-forsøk. Lisa Borg avslører at graviditeten ikke bare gir glede, men også økonomisk gevinst gjennom samarbeid og sponsorer i sosiale medier. Hun anslår at hun allerede tjener over en million kroner på det ufødte barnet, inkludert rundt 300 000 kroner i måneden på Snapchat. Lisa beskriver det som et merkelig privilegium å tjene penger på barnet før fødselen, mens andre ofte opplever økonomiske utfordringer ved å få barn. Også norske influenseren Hanna-Martine Slåttland Baller tjener store summer på å dokumentere graviditeten og livet sitt på Snapchat og andre plattformer, selv om hun opplever inntektene som ubehagelige.
4 måneder siden
Influenser Isabel Raad forteller åpent om sitt luksusforbruk på sosiale medier. Hun anslår å bruke rundt 300.000 kroner i måneden på klær, vesker og andre luksusvarer. Dette står i forhold til hennes månedlige inntekt på mellom 2,5 og 3 millioner kroner. Raad understreker at hun er åpen om sin økonomi for å gi et mer nyansert bilde av sin hverdag, og at hun ikke bruker alle pengene hun tjener. Hun ser på shopping som en måte å nyte livet på og vil ikke nekte seg selv goder når hun har økonomi til det.
2 måneder siden
Kaja Høglunds klesmerke Murlong Cres har opplevd rekordvekst de siste to årene, med en omsetningsøkning fra 1,97 millioner kroner til 5,09 millioner kroner på ett år. Veksten skyldes markedsføring på sosiale medier, kjendiser som bruker plaggene, og et nytt samarbeid med Amalie Snøløs. Høglund startet bedriften under pandemien og har fokusert på organisk vekst på sosiale medier for å nå kunder internasjonalt. Elsa-kjolen ble en bestselger etter at Elsa Hosk brukte den, og har blitt populær for enklere bryllup.
2 måneder siden
Influenser Isabel Raad deler åpent om sitt luksusforbruk på sosiale medier, hvor hun bruker rundt 300.000 kroner i måneden på shopping. Økonom Lene Drange advarer Raad mot å dele detaljer om inntekter og dyre kjøp, da dette kan øke risikoen for svindel og uønsket oppmerksomhet. Drange mener Raads forbruk er svært høyt og at slike inntekter sjelden varer evig. Hun understreker også at det kan sette urealistiske forventninger hos unge følgere.
1 måned siden
Kjendiskokk Kjartan Skjelde ble sjokkert over å se influenser Oskar Westerlins store mengde kosttilskudd. Westerlin tar rundt 20 piller daglig i et forsøk på å forlenge livet sitt. Klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør advarer mot farene ved overdreven bruk av kosttilskudd, spesielt fettløselige vitaminer, og påpeker at det i verste fall kan føre til leversvikt og nyreskader. Forsker Mathilde Hogsnes kritiserer Westerlin for å normalisere et unødvendig høyt konsum av kosttilskudd, noe som kan ha negativ innvirkning på unge følgere.
29 dager siden
Influenser Oskar Westerlin avslører i et intervju at han søker en "steinrik, vegansk feminist". Han spøker om utroskap etter en stunt-forlovelse i fjor høst, og håper et intervju i Kapital vil tiltrekke velstående kvinner. Westerlin spekulerer også i om Gullbarbie-prisen, som hans selskap Gutta Sprut AS mottok, kan ha redusert interessen fra potensielle partnere.
5 dager siden
Jørgine Massa Vasstrand, kjent som influenceren Funkygine, omsatte for nær 12 millioner kroner i 2024, en økning på over 2 millioner fra året før. Hennes selskap Nordic Lifestyle hadde et resultat før skatt på 8,8 millioner kroner, og hun betalte ut 8,1 millioner kroner i utbytte til seg selv. Vasstrand, som også var programleder i NRK-programmet «Norges tøffeste» i 2024, eide aksjer verdt nær én million kroner ved årsskiftet. Investeringene inkluderer store norske selskaper som Equinor, Mowi, Yara og Frontline, samt danske selskaper som Novo Nordisk, Ørsted og Vestas Wind. Selskapet hadde også 8,8 millioner kroner i bankinnskudd ved utgangen av året. Vasstrands manager ønsket ikke å kommentere saken.
1 måned siden
Sofie Karlstad avslører at hun tjente over en halv million kroner for 20 dagers deltakelse i «Celebrity Ex on the beach UK». Hun er svært kritisk til den norske versjonen av «Ex on the beach». Karlstad fremhever «Farmen kjendis» som en positiv opplevelse. Erik Sæter har tidligere avslørt at han fikk over 200.000 kroner for sin deltakelse i «Farmen Kjendis», mens Isabel Raad antyder at hun ble tilbudt en svært høy sum for å delta i «71 grader nord». Artikkelen belyser hvordan kjendiser kan tjene store summer på reality-TV.
15 dager siden
David Synstelien, målvakt for Gamle Oslo og en populær profil på sosiale medier, har over 400.000 følgere på TikTok, men har ikke tjent penger direkte fra plattformen. Han fokuserer på å inspirere følgere fremfor å være en salgskanal, og det tok nesten to år før han begynte å tjene penger på innholdet sitt. Sosial medie-ekspert anbefaler han å vurdere Snapchat for å generere inntekter i Norge. Synstelien startet sin satsing på sosiale medier da han ble benket på college, og har siden brukt plattformene til å dele sin lidenskap for fotball og målvaktspillet. Han har også fått muligheten til å trene med profesjonelle klubber og trenere, og understreker at fotballen er hans hovedprioritet.