Berøringsskjermer får skylden for flere bilulykker
Til tross for stadig sikrere biler med avansert teknologi, ser forsikringsselskapene en urovekkende økning i antall skademeldinger. Mye tyder på at moderne berøringsskjermer i bilene bidrar til uoppmerksomhet og dermed flere uhell på veiene.

Kort oppsummert
- Forsikringsselskapet Gjensidige ser en stor økning i skademeldinger og mistenker uoppmerksomhet knyttet til skjermbruk som en årsak.
Forsikringsselskapet Gjensidige rapporterer en betydelig økning i antall skademeldinger, til tross for at moderne biler er utstyrt med mer avansert sikkerhetsteknologi. Konserndirektør Vivi Kofoed peker på uoppmerksomhet, spesielt knyttet til bruk av berøringsskjermer, som en mulig hovedårsak. En undersøkelse fra Gjensidige i 2023 viste at halvparten av de spurte innrømmet å ha blitt distrahert av skjermen, og over 13 prosent av disse opplevde uhell som følge av det.
En ny rapport fra Sintef og Nord Universitet, bestilt av Trygg Trafikk og Fremtind, kvantifiserer hvor lang tid førere bruker på skjermen for ulike oppgaver. Å taste inn en adresse i navigasjonen tok i snitt 15,7 sekunder, mens musikkvalg tok 10-11 sekunder. Dette betyr at man kjører flere hundre meter uten full oppmerksomhet på veien.
En test utført av svenske Vi Bilägare sammenlignet betjening av skjermer i moderne biler med fysiske knapper i en eldre modell, og konkluderte med at knapper var langt raskere og tryggere. Som en reaksjon på utfordringene, sier flere bilprodusenter, inkludert Hyundai, at de vil bringe tilbake fysiske knapper for sentrale funksjoner.
Vivi Kofoed
Ann-Helen Hansen
Ha Hak-soo
Gjensidige
Sintef
Nord Universitet
Trygg Trafikk
Fremtind
Vi Bilägare
Hyundai
Tesla