Barcelona innfører strenge bøter for feil bruk av elsparkesykler fra 1. februar, med bøter på opptil 500 euro for kjøring på fortau og uten hjelm.
Byrådet ser seg nødt til å ta grep etter en kraftig økning i bruken av elsparkesykler, som har ført til problemer som høy fart, ulykker og bruk som fluktmiddel for tyver. Antallet elsparkesykkelbrukere har økt fire ganger raskere enn syklister siden pandemien, med rundt 44 000 daglige reiser.
Byen har også forbudt utleie av elsparkesykler og de er ikke tillatt på offentlig transport etter en brann i 2023. Fartsgrensen settes til 25 km/t, og raskere modeller krever førerkort.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Brannvernforeningen slår alarm om brannfaren knyttet til elsparkesykler på kollektivtransport i Oslo, og påpeker at flere storbyer har innført forbud. Bekymringen skyldes at skadde elsparkesykler kan selvantenne. Oslo Sporveier har foreløpig ikke innført forbud, men vurderer situasjonen på nytt etter økningen av elsparkesykler i bybildet og ny kunnskap om brannrisiko. Passasjerer uttrykker støtte til et eventuelt forbud, begrunnet med både sikkerhet og plassmangel.
3 måneder siden
Spania har innført nye regler for korttidsutleie som krever at utleiere registrerer seg, søker om tillatelse og samler inn sensitive personopplysninger fra gjester. Utleiere som bryter reglene risikerer bøter på opptil sju millioner kroner fra 1. juli 2024. Airbnb kritiserer de nye reglene og hevder de vil føre til tap av arbeidsplasser og inntekter. Den spanske regjeringen forsvarer tiltakene med at de er nødvendige for å bekjempe boligmangel og misnøye med masseturisme. Det nye regelverket har skapt usikkerhet blant utleiere, og det er forventet at Spania kan oppleve lignende konsekvenser som Amsterdam, som har innført lignende regler.
3 måneder siden
Barcelona har innført forbud mot gassdrevne terrassevarmere fra 1. januar, etter en langvarig konflikt med restaurantnæringen. Forbudet er begrunnet med utslipp fra gassvarmerne. Nå er det kun tillatt med elektriske varmere som har en effekt på maksimalt 150 watt per kvadratmeter. Restaurantene har fryktet for nedgang i omsetningen som følge av forbudet. Frankrike har allerede innført et lignende forbud mot gassdrevne varmelamper.
3 måneder siden
Artikkelen advarer om parkeringsbøter i Oslomarka i forbindelse med helgens skiforhold. Bymiljøetaten og Skiforbundet oppfordrer til bruk av kollektivtransport for å unngå trengsel og feilparkering. Det understrekes at feilparkering kan medføre bøter på opptil 990 kroner, og at bybetjenter vil ha ekstra tilsyn. Artikkelen nevner også at feilparkering kan hindre utrykningskjøretøy. I tillegg informeres det om at piggdekk uten gyldig oblat kan gi bot på 750 kroner.
1 måned siden
Fra 15. mars øker boten for mobilbruk bak rattet betraktelig, til 10.450 kroner, i tillegg til tre prikker på førerkortet. Frende Forsikring påpeker at boten har økt kraftig de siste årene. En undersøkelse viser at mange bilister er klar over at de bryter loven, men likevel bruker mobilen under kjøring. Eksperter understreker at all bruk av mobiltelefonen som stjeler fokus fra veien, er ulovlig og farlig.
23 dager siden
Utrykningspolitiet (UP) varsler en ny storkontroll denne uken med hovedfokus på motorsyklister og fart. Bakgrunnen er ulykkesstatistikken som viser at fart, risikoatferd og førerfeil ofte er årsaker til alvorlige MC-ulykker. I fjor omkom 20 motorsyklister i trafikken, og 129 ble hardt skadet. UP-sjef Knut Smedsrud oppfordrer alle MC-førere til å være ekstra oppmerksomme i trafikken og ta trygge valg. Under en tidligere storaksjon ble hundrevis av bilførere tatt for mobilbruk og manglende bruk av bilbelte, noe som resulterte i bøter.
4 måneder siden
Trafikkforsikringsforeningen (TFF) slår alarm om en stor økning i antall skader med uforsikrede kjøretøy. Over 24 000 kjøretøy mangler forsikring, og mange eiere risikerer å bli gjeldsslaver. Økningen skyldes delvis at det er mulig å avregistrere kjøretøy digitalt uten å levere inn skiltene, noe som automatisk opphever forsikringen. TFF advarer mot å spare penger på denne måten, da det kan føre til store kostnader ved ulykker og et daglig gebyr på 150 kroner for manglende forsikring. Også el-sparkesykler er omfattet av kravet om ansvarsforsikring.
2 måneder siden
I 2024 betalte norske bilister 346 millioner kroner i fotoboksbøter, fordelt på 83 408 bøter, og 463 førerkort ble beslaglagt. Fotoboksene i Operatunnelen i Oslo var mest aktive. Utrykningspolitiet (UP) melder om en positiv utvikling over tid, med en økende andel kjøretøy som overholder fartsgrensene. Det finnes rundt 430 fotobokser i Norge, og flere vil bli installert i 2025. I 2023 var inntektene fra fotobokser 334 millioner kroner.
1 måned siden
Fra og med lørdag øker satsene for trafikkbøter. Ulovlig mobilbruk under kjøring koster nå 10.450 kroner. Også bøter for fartsovertredelser øker. Justisdepartementet begrunner økningen med et ønske om å opprettholde bøtenes forebyggende effekt, og anslår at det vil gi 34 millioner kroner ekstra i statskassen. Politidirektoratet og Utrykningspolitiet er imot økningen, og mener satsene var høye nok som de var. Nettavisen-sjef Gunnar Stavrum mener bilister plyndres uten at sikkerheten økes.
1 måned siden
Spanske veimyndigheter tester ut en ny ordning med rød sperrelinje på veier med høy ulykkesrisiko. Tiltaket, som først testes i Andalucía, skal tydeliggjøre forbudet mot forbikjøring og dermed redusere antall ulykker. Bilister som bryter forbudet risikerer bøter på over 4700 kroner. Inspirasjonen kommer fra andre europeiske land, hvor lignende bruk av farger i veimerkingen har vist seg å være effektiv for å øke trafikksikkerheten.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår å øke bøtesatsene for trafikkovertredelser, som mobilbruk og kjøring på rødt lys, til 10.450 kroner. Dette gjøres for å holde tritt med prisveksten. Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale, som selv har fått fartsbot, har vært med på å øke satsene. Politiet er uenige og mener satsene er høye nok. En rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at økte bøter har mindre effekt på trafikksikkerheten enn økt politikontroll. Statssekretær Tom Kalsås mener likevel at justering av bøtesatsene er nødvendig for å opprettholde den forebyggende effekten.
15 dager siden
Politiet truer med bøter og borttauing etter gårsdagens trafikkaos på Valdresflye, hvor ulovlig parkering hindret trafikken. Busselskapet har doblet beredskapen med avganger hver halvtime fra Beitostølen for å avhjelpe situasjonen, men få bruker tilbudet. Politiet minner om at det er forbudt å parkere slik at man hindrer trafikken, og frykter at situasjonen kan bli kritisk hvis været snur. De vurderer derfor å innføre bom og sperringer ved behov.
3 måneder siden
Prisen for å lade elbil på kommunale gateplasser i Oslo har økt med 75 prosent på dagtid, fra 20 til 35 kroner per time. Oslo kommune begrunner prisøkningen med at de ønsker å sikre sirkulasjon på ladeplassene og hindre at de brukes som parkeringsplasser. Elbilforeningen kritiserer økningen og mener den er ufornuftig og at politikerne ikke forstår behovet for gatelading. Beboerparkering har også blitt dyrere, men økningen er størst for fossilbiler. Kommunen forventer å hente inn 40 millioner kroner med de nye prisene.
3 måneder siden
Milano har innført et omfattende røykeforbud som trådte i kraft 1. januar. Forbudet gjelder nå alle offentlige steder, inkludert gater, med unntak av isolerte områder der man kan holde minst 10 meters avstand til andre. Brudd på forbudet kan straffes med bøter fra 40 til 240 euro. Mens noen innbyggere mener tiltaket er overdrevent, støtter andre det med henvisning til behovet for renere luft. Det nye forbudet er en utvidelse av tidligere restriksjoner som har vært gjeldende siden 2021, og lokale myndigheter begrunner det med et ønske om å forbedre luftkvaliteten og beskytte innbyggernes helse.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår betydelige økninger i bøtesatsene for trafikkovertredelser, med en bot på 10 450 kroner for mobilbruk bak rattet. Politidirektoratet og Utrykningspolitiet er imot forslaget, og mener dagens satser er tilstrekkelig avskrekkende. De argumenterer for at det er viktigere å øke risikoen for å bli tatt enn å øke bøtesatsene ytterligere. Norsk Lastebileier-Forbund er også kritisk, og påpeker at de nye satsene vil ramme unge og yrkessjåfører spesielt hardt. Samferdselsdepartementet forsvarer forslaget med at bøtesatsene må justeres for å opprettholde sin forebyggende effekt over tid.