Skolen er ikke verdinøytral: Pride i tråd med verdier
En meningstekst argumenterer sterkt for at skolen ikke er verdinøytral og at markering av Pride, inkludert heising av regnbueflagget, er i tråd med skolens grunnleggende verdier. Dette synet fremheves som avgjørende for å skape et trygt og inkluderende miljø for alle elever, spesielt skeive barn og unge som er mer utsatt for mobbing og dårligere helse.
Kort oppsummert
- Skolen er ikke verdinøytral, men bygget på verdier som inkludering, respekt, likestilling og likeverd, forankret i lov og læreplaner.
En meningstekst hevder at norsk skole ikke er verdinøytral, men bygget på grunnleggende verdier som inkludering, respekt for menneskeverd, likestilling og likeverd, som er tydelig forankret i lov og læreplaner. Å markere Pride og heise regnbueflagget anses som fullt ut i tråd med disse verdiene og som en viktig handling for å signalisere at skolen er et trygt sted for alle barn og unge.
Teksten peker på at skeive barn og unge har økt risiko for mobbing, krenkelser og dårligere helse, og at en tydelig markering av aksept kan være livsviktig. Et fagdirektorat understreker at Pride har en plass i skolen og oppfordrer til å bruke Pridemåneden som en anledning til relevant undervisning om identitet, kjønn, seksualitet og psykisk helse.
Regnbueflagget symboliserer skeivt mangfold og inkludering, og heisingen viser skolens forpliktelse til sitt verdigrunnlag.
Norsk skole
fagdirektorat
Elevundersøkelsen
Norge