Coop-direktør Philipp Engedal avviser anklagene om ulovlig prissamarbeid og hevder selskapet er uskyldig, til tross for en milliardbot fra Konkurransetilsynet. Han understreker at Coop har høy kundetilfredshet og ser på egne merkevarer som en viktig del av virksomheten.
Engedal mener at etablerte aktører har vært for lite innovative, og at Coop bidrar til bedre utvalg. Han er uenig i Konkurransetilsynets konklusjon og vil klage på boten, og mener konkurransen er skjerpet.
Coop sjekker nå konkurrentenes priser ved å handle varer, men spiser dem ikke selv.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Coop Norge klager Konkurransetilsynets vedtak om lovbrudd i den såkalte prisjegersaken inn for Konkurranseklagenemnda. Selskapet stiller seg uforstående til vedtaket om brudd på konkurranseloven og avviser å ha deltatt i et ulovlig samarbeid. Prisjegersaken omhandler et overtredelsesgebyr på 4,9 milliarder kroner som Konkurransetilsynet ila Coop, Norgesgruppen og Rema for et prisjegersamarbeid som tilsynet mener har et konkurransebegrensende formål. Coop-sjef Philipp Engedal sier de forventer at nemnda omgjør vedtaket og at de er forberedt på å forfølge saken rettslig om nødvendig.
20 dager siden
Rema 1000 anklages for villedende markedsføring av Jarlsberg-ost og Nordfjord-bacon, der større «partivarer» viste seg å være dyrere per kilo enn mindre varianter eller konkurrerende produkter. Dagligvareekspert omtaler det som et «luretilbud», mens Forbrukerrådet påpeker at slik praksis kan være ulovlig. Rema 1000 begrunner markedsføringen med at de viser frem priskutt på enkeltprodukter, og at kunden selv kan velge. Etter at TV 2 tok kontakt, ble prisen på den aktuelle «partivaren» justert ned.
4 måneder siden
En Coop-kunde reagerte på et tilbud på pasta med kun 60 øre rabatt, noe kunden oppfattet som lite. Coop forsvarer sin prisstrategi, men innrømmer at rabatten kan virke liten. De understreker at de ønsker å være åpne om prisendringer. Forbrukertilsynet påpeker at det er villedende å markedsføre noe som et tilbud uten en reell rabatt, og at førprisen skal være den laveste prisen de siste 30 dagene. Coop Mega hevder de justerer priser for å være billigst og at alle prisendringer skal kommuniseres.
1 dag siden
En undersøkelse avslører store prisforskjeller på Coops egne merkevarer. Dette står i kontrast til Coops løfte om like lave priser i alle sine butikker.
3 måneder siden
Konkurransetilsynet har forbudt dagligvarekjedenes bruk av prisjegere, som de mener førte til mindre konkurranse og høyere priser. Dagligvarekjedene Coop, Norgesgruppen og Rema 1000 ble ilagt bøter på til sammen 4,9 milliarder kroner. Forbudet har ført til endringer i hvordan kjedene prissetter varer, med mer fokus på kortvarige sjokktilbud. Eksperter mener dette kan føre til større prisvariasjoner og mer konkurranse, men at det er usikkert om det vil gi lavere priser totalt sett. Norgesgruppen klager på vedtaket, mens Rema 1000 sier de vil fortsette å ha gode kampanjer. En professor ved BI har merket seg at det er flere kortvarige tilbud i butikkene etter forbudet.
1 måned siden
Norgesgruppen, Coop og Rema 1000 har klaget på Konkurransetilsynets vedtak om en bot på totalt 4,9 milliarder kroner for ulovlig prissamarbeid. Konkurransetilsynet har behandlet klagene, men har ikke funnet grunn til å endre vedtaket, og sender saken videre til Konkurranseklagenemnda. Prissamarbeidet bestod av at kjedene overvåket hverandres priser gjennom et omfattende system av prisjegere. Dersom kjedene ikke får medhold i Konkurranseklagenemnda, kan de ta saken videre til rettssystemet.
3 måneder siden
En fersk meningsmåling viser at et klart flertall av norske forbrukere ønsker faste lave priser i dagligvarebutikkene, fremfor hyppige tilbud. Forbruksforsker Karl Fredrik Tangen kritiserer dagligvarekjedenes komplekse rabattordninger, og mener de skaper forvirring og usikkerhet for kundene. Han hevder at kjedene bruker disse ordningene for å vanskeliggjøre prissammenligning, og at det er behov for reguleringer. Dagligvarekjedene Kiwi, Rema 1000 og Coop avviser kritikken og hevder at de har både faste lave priser og gode tilbud. Coop mener de har god innsikt i kundenes preferanser, og at kundene setter pris på rabatter og tilbud.
2 måneder siden
Alarmgründer Nadir Nalbant anklager Verisure og Sector Alarm for å misbruke sin markedsposisjon gjennom selektiv prisdumping. Han hevder de tilbyr svært lave priser til kunder som bytter til Homely, mens lojale kunder betaler kunstig høye priser. Nalbant mener Konkurransetilsynet må gripe inn, selv om tilsynet ikke anser selskapene som dominerende. Konkurransetilsynet følger med på markedet og vurderer å bruke sitt nye verktøy for å undersøke konkurransesituasjonen. Både Verisure og Sector Alarm avviser beskyldningene.
25 dager siden
Rema 1000 anklages for å selge dyrere ost under sitt eget «billig»-merke Prima enn merkevaren Synnøve Finden, noe «Gjerrigknarken» omtaler som et løftebrudd. Kritikken går ut på at kundene forventer at Prima alltid skal være det billigste alternativet. Rema 1000 forklarer at prisendringen skyldes et påskekutt på Synnøve Finden-osten, men justerte prisen etter å ha blitt kontaktet av pressen. Konkurrenten Kiwi fremheves for sin strategi om å justere prisene på egne billigmerker for å sikre at de alltid er billigst. Dette er ikke første gang Rema 1000 får kritikk for prisingen av sine billigmerker.
4 dager siden
Rema 1000 får kritikk for sine nye elektroniske prisetiketter. Forbrukerrådet mener skriften er for liten, spesielt på enhetsprisen.
1 måned siden
En kunde reagerer på Rema 1000s prising av laks, hvor økologisk laks prises per stykk mens billigere alternativer prises per kilo. Dette gjør det vanskelig å sammenligne priser, og kunden mener det er en form for lureri for å få kundene til å kjøpe dyrere produkter. Rema 1000 forklarer at kilopris brukes når vekten varierer, og stykkpris når vekten er fast, men de vil vurdere om de kan kommunisere prisene tydeligere. Rema 1000 mener de overholder prisopplysningsforskriften.
21 dager siden
Bloggeren «Gjerrigknarken» oppdaget at Coops lavprismerke Xtra-potetgull var dyrere enn merkevaren Maarud, stikk i strid med Coops profilering. Coop forklarte avviket med intens priskonkurranse på Maarud-produkter, men «Gjerrigknarken» mente Coop burde ha bedre systemer for å unngå slike situasjoner. Etter henvendelse fra pressen ble prisene justert, og Xtra er nå det billigste alternativet. Coop kommenterte at «Gjerrigknarken» var en «våken fyr» som fulgte med.
1 måned siden
Forbrukerrådet kritiserer butikkene for manglende tydelighet rundt kilo- og literpriser, og mener de bryter prisopplysningsforskriften. Jurist Thomas Iversen påpeker at salgspris og enhetspris skal være like tydelige. Dagligvarekjedene Kiwi, Coop og Rema 1000 svarer at de følger regelverket så godt de kan, men at plassmangel på etikettene er en utfordring. Iversen advarer mot å presse grensene for langt, da det kan føre til ytterligere regulering.
11 dager siden
Forbrukerrådet anklager matbutikker for «griskflasjon» ved å utnytte miljøkrav på plastposer til å øke egen fortjeneste. Avgiften til Handelens miljøfond har økt, men butikkenes egenandel på poseprisen har steget enda mer. Dagligvarekjedene avviser påstanden og hevder at økte innkjøpspriser og svinn er årsaken til prisøkningen.
2 måneder siden
Nidar har redusert størrelsen på sine Favoritter-poser fra 300 til 200 gram, mens prisene nesten er uendret. Dette kritiseres av kunder og eksperter som mener det er et forsøk på å skjule prisøkninger. Dagligvareekspert Tor Wallin Andreassen kaller det uredelig. Både Europris og Coop begrunner prisøkningen med økte råvarepriser, spesielt kakao, men understreker at de ikke tjener mer på produktet. Orkla, som eier Nidar, bekrefter økte kakaopriser, men vil ikke kommentere prisene ut til butikkene. Forbrukere kan finne identiske sjokoladebiter billigere i smågodthylla.