Norway Cup kritiseres for Israel-tilknyttede sponsorer
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
1 måned siden siste oppdatering
3 min lesetid
Norway Cup møter kritikk for sitt valg av sponsorer, Coca-Cola og Umbro, grunnet deres påståtte koblinger til israelske bosetninger og en kontroversiell fotballklubb. Palestina-bevegelsen hevder sponsorvalgene bidrar til okkupasjonen, mens arrangøren avviser boikott og viser til gjeldende regelverk.
Norway Cup møter kritikk for sitt valg av sponsorer, Coca-Cola og Umbro, grunnet deres påståtte koblinger til Israel. Palestina-bevegelsen, representert ved Khateeb, hevder Coca-Cola har fabrikker i israelske bosetninger og har levert drikke til israelske soldater, noe som plasserer dem på BDS-bevegelsens boikottliste.
Umbro kritiseres for å være utstyrsleverandør til Beitar Jerusalem, en fotballklubb som dosent Dag Henrik Tuastad fra Universitetet i Oslo beskriver som «verdens mest rasistiske lag» med voldelige og rasistiske supportere. Khateeb mener Norway Cup legitimerer den israelske okkupasjonsøkonomien og fraskriver seg ansvar ved å ha slike partnere.
Norway Cup, ved pressekontakt Kristian Brustad, svarer at de forholder seg til Norges idrettsforbund og Norges fotballforbunds gjeldende regelverk, som ikke inkluderer boikott eller sanksjoner mot Israel. De fremhever at sponsorene har vært gode partnere for norsk idrett, og at Umbro blant annet donerer utstyr til lag fra Palestina og Gambia, med overskudd til Ukraina.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!