USA vurderer å innføre en avgift på skip bygget i Kina som anløper amerikanske havner, som ledd i en gransking av Kinas dominans innen skipsbygging. Avgiften kan beløpe seg til 1,5 millioner dollar per anløp og ventes å ramme rederier hardt, som frykter å måtte overføre kostnadene til forbrukerne.
Tiltaket møter motstand fra amerikanske importører og eksportører, som frykter økte kostnader og redusert konkurranseevne. Norske redere, som har betydelige investeringer i kinesisk skipsbygging, er bekymret for de potensielle konsekvensene.
Tiltaket er begrunnet i et ønske om å beskytte amerikansk industri mot urettferdig konkurranse.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
12 dager siden
USA har kunngjort nye havneavgifter for kinesiskbygde skip som ankommer amerikanske havner, med mål om å styrke landets egen skipsbyggingsindustri og redusere Kinas dominerende posisjon. Avgiften, som starter på 50 dollar per netto tonn, vil gradvis økes over en treårsperiode. Rederier som bestiller skip fra amerikanske verft, kan slippe avgiften. Tiltaket kommer som et resultat av en gransking av Kinas skipsbyggingsdominans, etter initiativ fra amerikanske fagforeninger. Kina kontrollerer over halvparten av det globale markedet for skipsbygging, mens USAs andel er minimal.
29 dager siden
Donald Trump vurderer å innføre toll på varer fra land som har toll på amerikanske varer, noe som skaper bekymring hos globale investorer. Kritikere frykter negative konsekvenser for handel, børser, arbeidsplasser og forbrukere. Finansforsker Espen Henriksen ved BI advarer om at Norge kan bli fattigere ved økte tollsatser, da eksport kan reduseres og import bli dyrere. EU er klar med mottiltak og mener toll vil føre til inflasjon. Målinger viser at mange amerikanske velgere er skeptiske til Trumps tollpolitikk, og økt toll på importerte biler kan føre til betydelige prisøkninger.
2 måneder siden
Flere bedrifter i Fredrikstad, som Sleipner Motor, Jøtul og Norxe, er bekymret for hvordan Donald Trumps tollpolitikk kan påvirke deres eksport til USA. Bedriftene følger nøye med på utviklingen og frykter at økte importavgifter kan føre til redusert etterspørsel etter deres produkter. Jøtul har en fordel ved at mye av verdiskapingen allerede skjer i USA, da de monterer sine produkter der. Norxe vurderer å opprette et underbruk i USA dersom tollen påvirker konkurranseevnen negativt. Bedriftene ser også at like tollsatser for alle kan opprettholde konkurranseforholdet, men er bekymret for en eventuell særskilt avgift for norske varer.
29 dager siden
Shippingtopp Andreas Enger i Höegh Autoliners ser på de varslede Trump-tollene som starten på en prosess som vil kreve tilpasninger. Han tror det vil komme forhandlinger fremover. Lasse Kristoffersen i Wallenius Wilhelmsen er bekymret og mener Trump utfordrer etablerte handelsregler. Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss forsikrer at norske myndigheter følger situasjonen nøye. Enger advarer om at Trumps tollskred kan føre til at Kina styrker sin rolle i verdensøkonomien. Rederiforbundets leder Knut Arild Hareide beskriver situasjonen i shippingnæringen som utfordrende, blant annet på grunn av en voksende skyggeflåte.
16 dager siden
Den norske vannsportbedriften Subwing rammes hardt av Trump-toll på varer fra Kina til USA. Bedriften frykter at de høye tollsatsene vil tvinge dem til å doble prisene for sine amerikanske kunder, noe som kan føre til at de mister hele markedet. Subwing har allerede en stor produksjon klar for sommersesongen, men over 1500 produkter står fast på et lager i Kina. Tolletaten opplever økt pågang fra bedrifter som sliter med tollreglene, og advarer mot å spekulere i opprinnelsesregler. De frykter også at Norge kan bli brukt som et smutthull for å omgå toll.
18 dager siden
Handelskrigen mellom USA og Kina har trappet opp med gjensidige økninger i tollsatser. USA har økt tollen på kinesiske varer kraftig, mens Kina har svart med samme mynt. USA gir toll-lettelser til de fleste land, men Kina er unntatt. Eksperter mener USA forsøker å isolere Kina, og frykter at utviklingen vil føre til økt proteksjonisme, redusert global handel og lavere vekst. Det er en økende bekymring for at USA ønsker å verne egne verdikjeder og forsyning av kritiske råvarer, noe som kan endre den globale økonomiske dynamikken.
2 måneder siden
USA har varslet 25 prosent toll på import fra EU, noe som skaper frykt for en handelskrig. Norge, som ikke er en del av EUs tollunion, risikerer å bli rammet av både USAs toller og eventuelle mottiltak fra EU. Norsk Industri er bekymret for konsekvensene, da syv av ti eksportkroner kommer fra Europa. De håper regjeringen sikrer Norge unntak fra EU-tiltak og mener situasjonen bør åpne for en diskusjon om Norges tilknytning til EU. Økte toller kan føre til høyere priser, mindre effektiv produksjon og lavere investeringer, samt hemme global vekst.
2 måneder siden
USA har innført toll på varer fra Kina, Mexico og Canada, noe som har skapt bekymring for en potensiell handelskrig. Kina har signalisert at de vil iverksette mottiltak, og en ekspert antyder at de kan rette tiltakene mot spesifikke amerikanske selskaper, som Tesla, på grunn av Elon Musks nære forhold til Trump. Kina har foreløpig reagert moderat, men det er sannsynlig at de vil svare med en tilsvarende tollsats. En full handelskrig mellom USA og Kina vil kunne ha store konsekvenser for verdensøkonomien. Kina vil også klage USAs toll til Verdens handelsorganisasjon (WTO).
27 dager siden
USA har innført toll på stål, aluminium og biler, og varslet generell toll mot store deler av verden. Shippingtopper frykter at dette vil dempe verdenshandelen og ramme global vekst. Lasse Kristoffersen i Wallenius Wilhelmsen mener USA isolerer seg selv, og Knut Arild Hareide i Rederiforbundet er overrasket over tollnivået, men håper på forhandlinger. Tiltakene anses som negativt for verdenshandelen, men kan føre til nye samarbeidskonstellasjoner.
21 dager siden
Klesmerket Norrøna står ovenfor store utfordringer i USA etter Donald Trumps innføring av nye tollsatser på varer produsert i Kina og Vietnam. De økte tollsatsene kan føre til prisøkninger, noe som igjen kan føre til kundetap. Norrøna vurderer nå å dreie fokus mot det asiatiske markedet. Næringsminister Cecilie Myrseth uttrykker bekymring for situasjonen og forsikrer at regjeringen arbeider for å sikre norske interesser i samtaler med EU og USA.
27 dager siden
Innføringa av amerikansk handelstoll skaper usikkerheit og bekymring blant norske bedrifter, særleg innan sjømatnæringa. Den nye tollen på 16 prosent kjem i tillegg til eksisterande satsar og kan svekke konkurransekrafta for norske eksportørar. Bedrifter fryktar òg at Noreg kan bli ramma av mottiltak frå EU. NHO Vestland åtvarar om at situasjonen kan føre til tap av arbeidsplassar og ei svekka norsk økonomi, medan Sjømat Norge framhevar at USA er ein viktig marknad for norsk sjømat.
28 dager siden
Donald Trump har innført omfattende tollsatser, noe som vekker minner om 1930-tallets proteksjonisme. Tiltaket truer det internasjonale frihandelssystemet og skaper usikkerhet i markedene. Økonomer frykter økt risiko, dyrere varer og redusert kjøpekraft for amerikanske forbrukere. Internasjonalt kan Trumps politikk føre til at USA mister innflytelse, mens Kina potensielt kan styrke sin posisjon. Trump begrunner tiltakene med at USA utnyttes av handelspartnere og ønsker å redusere landets handelsunderskudd.
19 dager siden
Handelskrigen mellom USA og Kina eskalerer, noe som bekymrer eksperter. USA innførte først toll på import fra flere land, men ga unntak til de fleste, unntatt Kina. Kina svarte med å øke tollen på amerikanske varer. Nordea-eksperter advarer om at dette vil ramme amerikanske forbrukere, kinesiske eksportører og store selskaper som Apple og Walmart. Det er også frykt for at Kina vil dumpe varer i EU. Ekspertene understreker at en avtale er nødvendig for å unngå at handelen stopper helt opp, noe som kan ha katastrofale konsekvenser.
15 dager siden
Artikkelen omhandler Donald Trumps innføring av tollsatser på en rekke varer, inkludert metaller, biler og kinesiske produkter. Tiltakene har ført til global usikkerhet og mottiltak fra flere land, deriblant Kina, EU og Canada. Norsk Industri er bekymret for konsekvensene for norske bedrifter og globale verdikjeder. Trump-administrasjonen har også gitt enkelte unntak og utsettelser, samt truet med ytterligere tollsatser på blant annet trevarer og legemidler. Målet er å flytte produksjon tilbake til USA og redusere landets handelsunderskudd.
2 måneder siden
Kina har varslet mottiltak som svar på USAs økte straffetoll på kinesiske varer. Sjeføkonom Harald Magnus Andreassen advarer om at begge parter vil tape på dette, da det resulterer i dyrere varer og mindre effektiv produksjon. Andreassen fremhever at dette tollregimet skaper usikkerhet som kan svekke den globale veksten, og at Norge indirekte vil bli påvirket. Kina avviser USAs begrunnelse om fentanyl og hevder at økte tollsatser vil undergrave stabiliteten i den globale verdikjeden.