Planovergangen ved Borgestad i Skien er svært ulykkesbelastet, med fem hendelser de siste ti årene. En nabo fortviler over at Bane Nor ikke har gjort tilstrekkelig for å bedre sikkerheten.
Lokførere er engstelige for å kjøre strekningen, og har selv redusert farten. Etter en ulykke i 2020 har Statens vegvesen gjort noen tiltak, men Bane Nor vurderer nå ny elektronisk overvåkning.
Havarikommisjonen undersøker den siste ulykken, men det er usikkert om det blir en full granskning. Det er registrert nesten 700 uønskede hendelser på planoverganger i Norge hvert år.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Namsskogan kommune er hardt rammet av viltulykker, spesielt med elg, både på vei og jernbane. Marius Berntsen fra Namsskogan Fallvilt ANS hevder at Bane NOR ikke rapporterer alle påkjørsler, og at mørketallene er store. Han mener jernbanen prøver å dysse ned problemet. Bane NOR avviser dette, men sier de vil følge opp bekymringsmeldingen. Det er registrert over 900 viltpåkjørsler av tog nasjonalt i 2024. Som et hastetiltak har det blitt etablert foringsplasser for å holde elgen unna de mest utsatte områdene. Både lokale aktører og Bane NOR jobber med å finne langsiktige løsninger for å redusere viltpåkjørsler. Det er også bekymring for at den synkende elgbestanden truer det lokale næringslivet.
1 dag siden
En stor andel av vogntogene som kontrolleres ved grensen har feil eller mangler. Dette skaper bekymring for trafikksikkerheten på norske veier.
1 måned siden
Artikkelen omhandler 174 dødsfall som har skjedd i forbindelse med legevaktbesøk i Norge de siste fem årene. Helsetilsynet uttrykker bekymring for mørketall og peker på feil i diagnostikk og kommunikasjon mellom legevakt og sykehus som kritiske punkter. Pasient- og brukerombudet reagerer på hendelsene og fremhever risikoen for feilvurderinger grunnet tidspress og mangelfull informasjon. Helsetilsynet understreker behovet for bedre ledelse, riktig kompetanse og grundig gjennomgang av feil, samt at mange henvendelser burde vært håndtert av fastlegen for å redusere presset på legevaktene.
3 måneder siden
En vogntogsjåfør omkom da vogntoget hans ble påkjørt av et persontog på en usikret planovergang ved Disenå i Sør-Odal. Dette er den andre dødsulykken på kort tid i samme område, begge på usikrede overganger. Ulykken skjedde onsdag ettermiddag, og nødetatene rykket raskt ut. Ingen av de 35 passasjerene på toget ble alvorlig skadet, men en person fikk lettere skader. Både politiet, Havarikommisjonen og Bane NOR undersøker nå hendelsen. Bane NOR understreker at de jobber med å redusere antall usikrede planoverganger, men at dette er en kompleks prosess med mange hensyn å ta.
2 måneder siden
Nesten en tredjedel av planlagte togavganger med doble togsett ble i fjor kjørt med enkle sett, noe som har ført til overfylte tog og store problemer for passasjerene. Mange av lokaltogene på Østlandet er over 50 år gamle og svært utsatt for feil, noe som resulterer i hyppige driftsstanser og redusert kapasitet. Vy beklager situasjonen og varsler et ustabilt år, selv om de jobber med å forbedre vedlikeholdet. Norske tog mener det er behov for å bestille flere tog for å møte den økende etterspørselen og for å erstatte de gamle togene. Både Vy og Norske tog understreker at situasjonen krever en langsiktig plan for å sikre en stabil og pålitelig togtrafikk.
4 måneder siden
En kranbilfører omkom i Bergen da kranbilen rev ned en gangbru. Havarikommisjonen har avdekket flere sikkerhetsproblemer knyttet til kranbiler, inkludert manglende varslingssystemer og manipulering av disse. Det var den andre dødsulykken med kranbil i 2023. Havarikommisjonen anbefaler nå fartssperre på kranbiler og stikkprøvekontroller av varslingssystemer. De peker også på at gangbrua ikke var dimensjonert for å tåle påkjørsel, og at det er ukjent hvor mange andre bruer som er sårbare.
4 måneder siden
Etter stengningen av Ring 1 i Oslo har fem gater opplevd en trafikkøkning på over 20 prosent, mens andre gater har sett en nedgang. Rushtrafikken varer lenger, og trafikksystemet er mer sårbart. De mest berørte gatene er Maridalsveien, Akersbakken, Nordahl Bruns gate, Rådhusgata og Waldemar Thranes gate. Bymiljøetaten rapporterer at trafikken er på et forsvarlig nivå, men advarer om at små endringer kan føre til full stopp. Rundkjøringen ved Nationaltheatret og Alexander Kiellands plass er identifisert som verstingkryss. Kommunen brukte 120 millioner kroner på avbøtende tiltak før stengningen.
3 måneder siden
Bane NOR oppnådde ikke sine punktlighetsmål i 2024, med dårligere resultater enn året før i alle kategorier, inkludert persontog, rushtidstrafikk i Oslo, flytog og godstog. En omfattende togstans første juledag rammet rundt 60.000 reisende. Tog-tillitsvalgte, inkludert Norsk Lokomotivførerforbund, krever en ekstern gransking av hendelsen, og mener en intern evaluering ikke er tilstrekkelig. Flere fagforeninger støtter kravet om en uavhengig granskning, og understreker behovet for tiltak for å unngå lignende hendelser i fremtiden.
2 måneder siden
Togsituasjonen på Nordlandsbanen er kritisk på grunn av gammelt materiell og lav regularitet etter en togulykke i fjor. Lederen for Polarsirkelrådet krever en full opprustning av banen, ikke bare nye tog. Fire nye tog er bestilt, men er ikke klare før om flere år. Norske Tog ønsker å bestille to ekstra tog for å styrke robustheten, men mangler finansiering. Det er usikkert når normal trafikk vil gjenopptas, men det jobbes med å leie inn lokomotiv. De nye togene vil være høyteknologiske og fleksible med tanke på fremtidig teknologi.
2 måneder siden
Nordlandsbanen er i en kritisk situasjon med ustabil trafikk og mangel på lokomotiver. En togulykke og gamle lokomotivers tekniske begrensninger har ført til problemer med å opprettholde normal drift. Samferdselsministeren lovet nye lokomotiver, men et av tilbudene var for gamle. Norske Tog vurderte til og med å bruke togsett som Ukraina hadde takket nei til, men disse er uegnet for Nordlandsbanen på grunn av alder og manglende vinteregenskaper. Samferdselsdepartementet lover å finne en løsning raskt, men beskriver situasjonen som krevende og alvorlig.
4 måneder siden
Togforsinkelser har blitt et økende problem i Norge, med punktlighet som har falt siden 2021. Pendler Henrik Ulrichsen beskriver situasjonen som uholdbar, med hyppige forsinkelser og ustabilitet, spesielt på strekningen Drammen-Oslo. I Stortingets spørretime kritiserte flere politikere samferdselsminister Jon-Ivar Nygård for manglende tiltak, til tross for tidligere løfter om forbedringer. Nygård innrømmer utfordringene, men peker på at det ikke finnes en rask løsning. Han lover økte investeringer i vedlikehold og nye tog. Bane Nor erkjenner at infrastrukturen er gammel og slitt, men mener punktligheten vil forbedres over tid, selv om det kan ta flere år før merkbare resultater oppnås.
2 måneder siden
Dovrebanen er stengt på grunn av skader på en bru, noe som skaper store utfordringer for ski-VM i Trondheim. Både arrangører og ordfører er bekymret for at stengningen vil føre til kaos og vanskeligheter for tilreisende. Det er anslått at opptil 70 000 tilskuere kan bli rammet. Selv om det jobbes med alternative transportløsninger, frykter man at mange vil velge å reise med bil. Bane Nor understreker at sikkerhet er prioritert, og at de jobber med å utbedre skadene. Togselskapet SJ beklager situasjonen og jobber for å redusere buss for tog-strekningen.
2 måneder siden
Byfjordtunnelen, Norges mest trafikkerte undersjøiske tunnel, har hatt mange stengninger de siste årene, noe som fører til frustrasjon og forsinkelser for pendlere og næringstransport. I fjor ble tunnelen stengt 96 ganger, hovedsakelig på grunn av stans i kjøretøy og gjenstander i veibanen. Statens vegvesen forsøker nå å løse problemet ved å installere kjørefeltlys, som muliggjør stenging av kun ett kjørefelt. Lokalbefolkningen er likevel skeptisk. En ny tunnel, Rogfast, er planlagt å erstatte de eksisterende tunnelene i 2033, og vil ha en slakere stigning for å redusere antall stans.
3 dager siden
To russ ble fløyet til sykehus etter en ny ulykke med UTV i Alta. Rektor ved Alta videregående skole reagerer kraftig på kjørekulturen.
1 måned siden
NVE har kartlagt kvikkleiresoner i Gjerdrum, Nannestad og Ullensaker etter kvikkleireskredet i Gjerdrum i 2020, hvor ti personer omkom. Kartleggingen identifiserer flere områder der sikringstiltak anbefales for å redusere risikoen for fremtidige skred. Selv om mange bor i disse sonene, understreker NVE at det er trygt så lenge leiren får ligge i fred. Skred utløses oftest av anleggsvirksomhet eller erosjon. NVE mener økt kunnskap om skredfare gir et bedre utgangspunkt for å unngå skader.