Animasjonsfilmen «Spermageddon» har skapt debatt i forkant av premieren, med krav om høyere aldersgrense på grunn av påstått pornografisk innhold. Kritikere, inkludert foreldre.
net, mener filmen kan skape usunn nysgjerrighet hos barn. Over 2500 personer har signert et opprop for å heve aldersgrensen.
Medietilsynet avviser å heve aldersgrensen, men har bedt om at filmen ikke markedsføres som en barnefilm. Regissøren inviterer kritikere til å se filmen og argumenterer for at den kan gi et realistisk bilde av sex, mens kritikere som har sett filmen mener den bruker et «pornospråk» som er skadelig for barn.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Rebekka Stray, en småbarnsmor fra Mandal, uttrykker sterk misnøye med aldersgrensen på 12 år for animasjonsfilmen «Spermageddon». Hun mener filmen, som handler om tenåringer og sex, inneholder scener og dialog som er upassende for tolvåringer, og beskriver deler av innholdet som grenser til animert pornografi. Stray har startet et engasjement på Facebook og delt en underskriftskampanje for å heve aldersgrensen. SF Studios, distributøren av filmen, fastholder at 12-årsgrensen er riktig og mener filmen kan bidra til å ufarliggjøre samtaler om kropp og seksualitet. De påpeker også at mange kritikere kun har sett trailere og klipp fra filmen, og at filmen må sees i sin helhet for å forstå budskapet.
1 måned siden
I et debattinnlegg uttrykker forfatteren sterk misnøye med at filmen «Spermageddon» er tillatt for barn fra 12 år. Hun argumenterer for at filmen er pornografisk og skadelig, og sammenligner eksponeringen med overgrep. Forfatteren kritiserer filmskaperne og Medietilsynet for å normalisere pornografisk innhold for barn, og oppfordrer foreldre til å ta ansvar og beskytte barna sine. Hun trekker frem egne erfaringer med sexpress som ungdom og understreker viktigheten av å sette grenser. Hun mener at det å sette grenser er en styrke, og at foreldre må beskytte sine barn.
2 måneder siden
Medietilsynet har valgt å beholde 12-årsgrensen for animasjonsfilmen «Spermageddon», til tross for at flere har ment at filmen burde hatt 15-årsgrense på grunn av seksuelle temaer og språkbruk. Avgjørelsen er tatt fordi Medietilsynet mener filmens urealistiske og humoristiske stil bidrar til å distansere handlingen. Filmen handler om to sædceller i pungen til Jens som ønsker å slippe ut når Jens møter Lisa. Medietilsynet har oppfordret distributøren til å informere foreldre om filmens innhold. I Sverige har filmen fått 11-årsgrense, mens Danmark har satt grensen ved 7 år.
1 måned siden
Artikkelen er en filmanmeldelse av tegnefilmen «Spermageddon», som omhandler temaer som sex, samtykke, og prevensjon blant ungdom. Filmen har skapt debatt rundt sin aldersgrense og innhold, men anmelderen argumenterer for at den er både lærerik og underholdende. Hun mener filmen tar ungdom på alvor ved å bruke et språk de forstår, og fremhever at den, i motsetning til tradisjonell porno, inneholder viktige moralske budskap og kunnskap om seksuell helse. Anmelderen sammenligner filmen positivt med «Terkel i Knipe», og konkluderer med at «Spermageddon» er et verdifullt bidrag til ungdoms seksualundervisning.
3 måneder siden
En reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo i bar overkropp har skapt debatt om kroppspress og seksualisering. PR-profil Rune Brynhildsen mener kritikken er overdrevet og at reklamen er ment som humor, mens Forbrukertilsynet advarer mot kroppsfokus i reklame, spesielt rettet mot barn. Sunn idrett påpeker at det kan være lavere terskel for å spille på kropp i reklame med menn enn kvinner, og Reform uttrykker bekymring for en utvikling der unge menns kropper seksualiseres. Nidar valgte å trekke reklamen etter kritikken.
2 måneder siden
Kjartan Lauritzens sang «Badebussen», som ble laget til barnefilmen «Bukkene Bruse på badeland», har skapt debatt. Sangen, som er en parodi på en russelåt, fikk 15 klager til NRK Super for angivelig seksualiserende innhold etter at den ble sendt på TV. NRK Super avviste kritikken og forklarte at teksten handler om en barnlig fest. Kjartan Lauritzen selv var overrasket over Stein Torleif Bjellas versjon av låten i «Hver gang vi møtes», men er fornøyd med deltakelsen i programmet. Han beskriver opplevelsen som intens og lærerik, men gruer seg til hvordan han vil bli mottatt av et bredere publikum.
3 måneder siden
Orkla har valgt å trekke en reklamefilm for seigmenn med en halvnaken Johannes Høsflot Klæbo etter å ha mottatt kritikk. Kommunikasjonsdirektør i Orkla Snacks, Elisabeth Aandstad Ekheim, sier de ikke ønsker å provosere og har lyttet til innspill. Marius Sjølyst fra Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press mener reklamen er unødvendig seksualisering og bidrar til kroppspress. Advokat Frode Elton Haug mener reklamen kan være et brudd på markedsføringsloven, spesielt med tanke på at det er reklame for godteri rettet mot barn og unge.
3 måneder siden
En reklamefilm fra Apple, med barneskoleelever fra Oslo, har skapt sterke reaksjoner. Forfatter Maja Lunde mener filmen utnytter barna og krever at den slettes. Utdanningsetaten i Oslo forsvarer deltakelsen og mener filmen viser godt arbeid i skolen. Skolebyråden er enig i kritikken og sier at skolen ikke bør delta i kommersielle filmer. En professor i IKT og læring reagerer også på at Apple bruker videoen til merkevarebygging. Filmen viser barn som bruker iPad i undervisningen, samt intervjuer med rektorer og lærere.
7 dager siden
Kristelig Folkeparti (KrF) vil innføre aldersverifisering på alle nettsider med pornografisk innhold for å beskytte barn og unge mot skadelig materiale. Forslaget, som kommer fra KrFs fylkeslag i Vestland og skal behandles på partiets landsmøte, er inspirert av Storbritannias nye regler som krever digital ID-verifisering, som ansiktsgjenkjenning eller kredittkortsjekk. Vestland KrFs leder Per-Erik Gåskjenn peker på at grov og voldelig porno, som ofte inneholder kvelning, kan påvirke unges holdninger til sex og vold. Forslaget møter kritikk fra Frp Ungdom, som mener det er autoritært, ineffektivt og kan true personvernet. KrF-leder Dag Inge Ulstein støtter forslaget og avviser kritikken, og understreker at tiltaket handler om å beskytte barn, ikke overvåke voksne brukere. Han sammenligner pornografisk innhold med andre aldersbegrensede produkter som tobakk og alkohol.
2 måneder siden
Influencer og sexolog Iselin Guttormsen argumenterer for viktigheten av å snakke med barn om seksualitet og grenser, og møter kritikk for dette synspunktet. Hun mener at barn eksponeres for skadelig innhold på internett og at voksne derfor har et ansvar for å veilede dem. Guttormsen får støtte fra sexolog Thomas Winther, som understreker behovet for seksualundervisning i barnehager for å lære barn om kropp, grenser og forskjellen på gode og vonde hemmeligheter. Begge ekspertene fremhever at åpenhet kan bidra til å forebygge overgrep og skape tryggere rammer for barn.
4 måneder siden
Fjerningen av boka «Gender Queer» fra Roligheden skole i Arendal har utløst en omfattende debatt. Skolesjef Karl Axel Moen anbefalte fjerningen på grunn av bokas seksuelle illustrasjoner og aldersanbefalinger fra Biblioteksentralen, som setter boka til 16 år og oppover. Forfatter Birger Emanuelsen og forlagssjef Bård Nannestad kritiserer avgjørelsen som sensur og mener den begrenser ytringsfriheten. Moen hevder at avgjørelsen ikke er et forbud, men en tilpasning til foreldres bekymringer. Boka, som utforsker kjønn og identitet, har tidligere vært kontroversiell og bannlyst i USA, men også fått ros for sitt innhold.
1 måned siden
Artikkelen analyserer hvordan pietismen fortsatt påvirker Norges syn på seksualitet, og sammenligner landets holdninger og lovgivning med Danmarks mer liberale tilnærming. Med utgangspunkt i debatten rundt animasjonsfilmen Spermageddon, fremhever forfatteren historiske forskjeller i sensur, seksuell lavalder og tilgang til seksualundervisning. Artikkelen argumenterer for at Norge bør senke den seksuelle lavalderen til 15 år, slik at den samsvarer med den kriminelle lavalderen, og kritiserer landets tregere utvikling i likestilling av homofile og transpersoner.
29 dager siden
NRK publiserte en aprilspøk fra PR-byrået Kulturmeglerne om at filmen «Spermageddon» hadde hevet aldersgrensen fra 12 til 15 år. Meldingen ble trukket tilbake etter seks minutter da det ble avslørt at det var en spøk. Programredaktør i NRK nyheter, Ole Eivind Henden, beklaget at spøken hadde passert deres 1. april-filter. SF Studios Norge begrunnet spøken med at de ønsket å ta et vennligsinnet stikk mot det de mener er feilslått kritikk av filmen.
3 måneder siden
Orkla har trukket en reklamefilm for Nidar med langrennsløper Johannes Høsflot Klæbo etter kritikk for seksualisering og kroppspress. PR-sjef Rune Brynhildsen reagerer sterkt på avgjørelsen og mener kritikken er oppkonstruert. Han får støtte fra sportskommentator Sverre Krogh Sundby, som ser på reklamen som humoristisk. Redd Barnas ungdomsorganisasjon mener derimot at reklamen bidrar til økt kroppspress, mens politisk kommentator Astrid Mæland kaller den harry. Brynhildsen mener det er blitt for lett å bli krenket og stiller spørsmål ved hvorfor akkurat denne reklamen får så mye oppmerksomhet, og foreslår en sladdet versjon.
3 måneder siden
En reklamefilm med langrennsløper Johannes Klæbo i bar overkropp som reklamerer for godteri, har blitt trukket tilbake etter kritikk. Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS) mener filmen fremmer et urealistisk kroppsideal, og en advokat har uttalt seg kritisk til reklamen da den retter seg mot barn og unge. Artikkelforfatteren er kritisk til tilbaketrekkingen og mener dette er et eksempel på et overdrevent «krenkesamfunn». Forfatteren mener også at Nidar har fått mye oppmerksomhet som følge av saken, og at flere aktører har tjent på saken.