
Bane Nor truer med å stenge Asker stasjon etter betongras
4 timer siden siste oppdatering
3 min lesetid
4 timer siden siste oppdatering
3 min lesetid
En konflikt har oppstått mellom Bane Nor og Statens vegvesen etter at betongbiter fra E18 falt ned på Asker stasjon. Bane Nor truer med å stenge stasjonen, som betjener fire millioner passasjerer årlig, grunnet manglende sikkerhetstiltak og informasjon fra Vegvesenet.
Bane Nor uttrykker alvorlig bekymring og utrygghet etter at betongbiter fra motorveibroen over Asker stasjon falt ned på perrongen 31. august. Pressekontakt Harry Korslund i Bane Nor bekrefter at Statens vegvesen ikke har informert om tiltak for å beskytte passasjerene. Strekningssjef Morten Leknes i Bane Nor sendte 5.
september et brev til Statens vegvesen, hvor han kritiserte et uanmeldt besøk fra Vegvesenets entreprenør som konkluderte med ingen fare for nye ras, en vurdering Bane Nor ikke ble informert om. Leknes påpekte at dette ikke er første gang betong raser, med en lignende hendelse for omtrent to år siden, og krever umiddelbar redegjørelse for sikringstiltak. Alternativt truer Bane Nor med å stenge Asker stasjon, som årlig betjener rundt fire millioner passasjerer, med kostnadene belastet Statens vegvesen. Etter over to uker uten svar sendte Bane Nor et nytt brev.
En drøy uke etter Vegvesenets første forsikring om trygghet, falt betong på nytt. Broansvarlig Nina Utne i Statens vegvesen uttalte til Budstikka at hun ikke følte seg trygg på at det ikke ville falle mer betong ned på sikt, en kommentar som heller ikke nådde Bane Nor. Seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen bekrefter manglende kontakt med Bane Nor og kan ikke gi en tidsfrist for sikringstiltak, men uttrykker forståelse for Bane Nors reaksjon.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!