Før årets Eurovision Song Contest-finale drev staten Israel en stor, statlig finansiert reklamekampanje for sin deltaker, Yuval Raphael. Kampanjen inkluderte Youtube-reklamer og visning på storskjerm på Times Square, betalt av et statlig eid byrå. Eurovision-ekspert Anders Tangen mener dette viser stor statlig interesse og skaper ubalanse i ressursbruk.
Midtøsten-ekspert Hilde Henriksen Waage ser kampanjen som en del av Israels langvarige markedsføring mot Vesten, forsterket etter 7. oktober. EBU uttaler at reglene ikke forbyr promotering, så lenge den ikke bruker konkurransen til andre formål.
Israel vant publikumsstemmene klart, men juryen plasserte dem som nummer to. Etter finalen har flere, inkludert organisasjonen Med Israel for fred, oppfordret til bruk av flere bankkort for å stemme mer enn 20 ganger. Den belgiske kringkasteren VRT og den spanske kringkasteren La 1 krever en gransking av folkeavstemningen og VRT stiller spørsmål ved fremtidig deltakelse uten et seriøst svar fra EBU.