
Israel drev stor kampanje før Eurovision-finalen
Israel gjennomførte en omfattende, statlig finansiert reklamekampanje i forkant av Eurovision-finalen. Dette har reist spørsmål om ressursbruk og politisk markedsføring, samtidig som stemmegivningen etter finalen granskes.
3 måneder siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Staten Israel drev en stor, statlig finansiert reklamekampanje for sin deltaker før Eurovision-finalen.
Sammendrag
Før årets Eurovision Song Contest-finale drev staten Israel en stor, statlig finansiert reklamekampanje for sin deltaker, Yuval Raphael. Kampanjen inkluderte Youtube-reklamer og visning på storskjerm på Times Square, betalt av et statlig eid byrå. Eurovision-ekspert Anders Tangen mener dette viser stor statlig interesse og skaper ubalanse i ressursbruk.
Midtøsten-ekspert Hilde Henriksen Waage ser kampanjen som en del av Israels langvarige markedsføring mot Vesten, forsterket etter 7. oktober. EBU uttaler at reglene ikke forbyr promotering, så lenge den ikke bruker konkurransen til andre formål.
Israel vant publikumsstemmene klart, men juryen plasserte dem som nummer to. Etter finalen har flere, inkludert organisasjonen Med Israel for fred, oppfordret til bruk av flere bankkort for å stemme mer enn 20 ganger. Den belgiske kringkasteren VRT og den spanske kringkasteren La 1 krever en gransking av folkeavstemningen og VRT stiller spørsmål ved fremtidig deltakelse uten et seriøst svar fra EBU.
Nøkkelentiteter
Yuval Raphael
Anders Tangen
Hilde Henriksen Waage
Mads Tørklep
Martin Green
Eurovision News Spotlight
Keshet 12
Kan
NRK
MGP
EBU
Med Israel for fred
VRT
La 1
NTB
Expressen
HLT
Times Square
Europa
Midtausten
Belgia
Spania