Nyhetssaker
NRK nyheter: Israel drev stor kampanje før Eurovision-finalen
Artikkel

Israel drev stor kampanje før Eurovision-finalen

Israel gjennomførte en omfattende, statlig finansiert reklamekampanje i forkant av Eurovision-finalen. Dette har reist spørsmål om ressursbruk og politisk markedsføring, samtidig som stemmegivningen etter finalen granskes.

3 måneder siden siste oppdatering

3 min lesetid

NRK logo

Kort oppsummert

  • Staten Israel drev en stor, statlig finansiert reklamekampanje for sin deltaker før Eurovision-finalen.

Sammendrag

Før årets Eurovision Song Contest-finale drev staten Israel en stor, statlig finansiert reklamekampanje for sin deltaker, Yuval Raphael. Kampanjen inkluderte Youtube-reklamer og visning på storskjerm på Times Square, betalt av et statlig eid byrå. Eurovision-ekspert Anders Tangen mener dette viser stor statlig interesse og skaper ubalanse i ressursbruk.

Midtøsten-ekspert Hilde Henriksen Waage ser kampanjen som en del av Israels langvarige markedsføring mot Vesten, forsterket etter 7. oktober. EBU uttaler at reglene ikke forbyr promotering, så lenge den ikke bruker konkurransen til andre formål.

Israel vant publikumsstemmene klart, men juryen plasserte dem som nummer to. Etter finalen har flere, inkludert organisasjonen Med Israel for fred, oppfordret til bruk av flere bankkort for å stemme mer enn 20 ganger. Den belgiske kringkasteren VRT og den spanske kringkasteren La 1 krever en gransking av folkeavstemningen og VRT stiller spørsmål ved fremtidig deltakelse uten et seriøst svar fra EBU.

Nøkkelentiteter

Yuval Raphael

Anders Tangen

Hilde Henriksen Waage

Mads Tørklep

Martin Green

Eurovision News Spotlight

Keshet 12

Kan

NRK

MGP

EBU

Med Israel for fred

VRT

La 1

NTB

Expressen

HLT

Times Square

Europa

Midtausten

Belgia

Spania