Israel-reklame før Eurovision-finale: Oppfordrer til stemmer
Kort tid før Eurovision-finalen dukker det opp reklamer på YouTube som oppfordrer seere til å stemme på Israel. Dette skjer samtidig som det israelske kosmetikkselskapet Moroccanoil er hovedsponsor og det er oppfordret til boikott av arrangementet.

Kort oppsummert
- Reklamer som oppfordrer til å stemme på Israel vises på YouTube kort tid før Eurovision-finalen.
Kort tid før den store Eurovision-finalen i Basel, vises det reklamer på YouTube som aktivt oppfordrer seere til å stemme på Israel. Disse reklamene dukker opp selv når brukere søker etter innhold relatert til andre deltakerland.
Samtidig er det israelske kosmetikkselskapet Moroccanoil en av hovedsponsorene for arrangementet. Palestinakomiteen i Norge har oppfordret til boikott av både Eurovision og sponsoren, og kritiserer Den europeiske kringkastingsunionen (EBU) for å forskjellsbehandle ved å utestenge Russland grunnet okkupasjon, men ikke Israel.
Israel avviser anklager om folkemord, mens Norge, ifølge statssekretær Andreas Motzfeldt Kravik, overlater avgjørelsen til internasjonale domstoler, men anser Israels operasjoner som "i bestefall i randsonen".
Sarah Brennsæter
Line Khateeb
Andreas Motzfeldt Kravik
Dagbladet
Eurovision Song Contest
Palestinakomiteen i Norge
Moroccanoil
Den europeiske kringkastingsunionen
Amnesty International
Den internasjonale domstolen
Utenriksdepartementet
Basel
Israel
Norge
Russland
Ukraina
Gaza
Sør-Afrika