Nyhetssaker

Israel-reklame før Eurovision-finale: Oppfordrer til stemmer

Dagbladet logo

Kort tid før Eurovision-finalen dukker det opp reklamer på YouTube som oppfordrer seere til å stemme på Israel. Dette skjer samtidig som det israelske kosmetikkselskapet Moroccanoil er hovedsponsor og det er oppfordret til boikott av arrangementet.

Forvirring før finalen

Kort oppsummert

  • Reklamer som oppfordrer til å stemme på Israel vises på YouTube kort tid før Eurovision-finalen.

Kort tid før den store Eurovision-finalen i Basel, vises det reklamer på YouTube som aktivt oppfordrer seere til å stemme på Israel. Disse reklamene dukker opp selv når brukere søker etter innhold relatert til andre deltakerland.

Samtidig er det israelske kosmetikkselskapet Moroccanoil en av hovedsponsorene for arrangementet. Palestinakomiteen i Norge har oppfordret til boikott av både Eurovision og sponsoren, og kritiserer Den europeiske kringkastingsunionen (EBU) for å forskjellsbehandle ved å utestenge Russland grunnet okkupasjon, men ikke Israel.

Israel avviser anklager om folkemord, mens Norge, ifølge statssekretær Andreas Motzfeldt Kravik, overlater avgjørelsen til internasjonale domstoler, men anser Israels operasjoner som "i bestefall i randsonen".

Sarah Brennsæter

Line Khateeb

Andreas Motzfeldt Kravik

Dagbladet

Eurovision Song Contest

Palestinakomiteen i Norge

Moroccanoil

Den europeiske kringkastingsunionen

Amnesty International

Den internasjonale domstolen

Utenriksdepartementet

Basel

Israel

Norge

Russland

Ukraina

Gaza

Sør-Afrika