
NRK
Alisha Lehmann: Fotball-EMs kommersielle dronning
Alisha Lehmann har etablert seg som fotball-EMs mest fulgte spiller på sosiale medier, med en følgerskare som overgår selv tennislegenden Roger Federer. Hennes enorme popularitet har gjort henne til en kommersiell gigant, men reiser også spørsmål om balansen mellom idrettsprestasjoner og personlig merkevarebygging.
1 dag siden
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Alisha Lehmann er fotball-EMs mest fulgte spiller på sosiale medier, med nesten 17 millioner følgere på Instagram og 30 millioner totalt.
Alisha Lehmann, spiss for Aston Villa, er fotball-EMs mest fulgte spiller på sosiale medier med nesten 17 millioner følgere på Instagram og 30 millioner totalt. Hennes popularitet overgår selv Roger Federer i Sveits, til tross for få sportslige titler. Lehmann tjener flere titalls millioner kroner på sponsoravtaler, noe som gjør henne til en økonomisk inspirasjon for andre kvinnelige spillere.
PR-ekspert Carla Speight kaller henne «kvinnenes David Beckham» på grunn av hennes strategiske merkevarebygging. Til tross for kritikk om fokus på utseende, mener eksperter at hennes blanding av fotball, mote og privatliv er nøkkelen til suksessen.
Lehmann selv ønsker å være feminin og spille fotball, og påpeker at hun jobber hardt på banen. Hun snakker også åpent om lønnsforskjellen mellom kvinnelige og mannlige fotballspillere.
Alisha Lehmann
Roger Federer
Carla Speight
Craig King
Douglas Luiz
Aston Villa
West Ham
Juventus
NRK
Fifa
Sveits
England
Italia