Artikkelen avkrefter myten om at fotobokser bare er aktive av og til, og understreker at de er i drift 90% av tiden. Statens vegvesen opplyser at alle fotobokser har kamera, og er operative både dag og natt, med unntak av vedlikehold.
Et rødt blink betyr at du har kjørt for fort, og nye strekningsmålinger er planlagt på flere veier.
Artikkelen råder folk til å holde fartsgrensen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
4 måneder siden
Statens vegvesen og politiet har innført nye føringer for bruk av fotobokser etter bestilling fra Samferdselsdepartementet. Målet er å bruke fotobokser mer proaktivt for å øke trafikksikkerheten. Tidligere krav om personskadeulykker på strekningen er fjernet, og det er nå tilstrekkelig at minst 20 prosent av trafikken overskrider fartsgrensen. I tillegg kan fotobokser settes opp i tunneler over 500 meter uten forutgående fartskontroll. Vegvesenet understreker at fotoboksene er ment å hjelpe bilistene, ikke plage dem, og at plassering fortsatt skal være veloverveid. Det er nå 428 fotobokser i Norge.
4 måneder siden
Nye retningslinjer fra Statens vegvesen og politiet, bestilt av Samferdselsdepartementet, åpner for at det kan settes opp flere fotobokser. Tidligere var det et krav om at det måtte ha vært personskadeulykker på strekningen for å sette opp fotoboks. Nå er det tilstrekkelig at minst 20 prosent kjører over fartsgrensen, eller at det er vanskelig for politiet å drive fartskontroll, for eksempel i lange tunneler. Målet er å bruke fotobokser mer proaktivt for å øke trafikksikkerheten. Det er per nå 428 fotobokser i Norge.
4 måneder siden
I Sverige har bilister begynt å bruke refleks-teip på bilskiltene for å unngå å bli tatt av fotobokser. Refleks-teipen skjuler registreringsnummeret når fotoboksen tar bilde. Svensk politi har bekreftet å ha sett dette trikset i bruk og advarer om at det kan føre til bøter, uavhengig av om man har kjørt for fort. Statens Vegvesen i Norge kjenner ikke til utbredt bruk av refleks-teip her til lands. De påpeker at norske fotobokser har avansert teknologi og at pregede bilskilt gjør det vanskeligere å unngå identifisering. Vegvesenet oppfordrer alle til å respektere fartsgrenser og fotobokser for å øke trafikksikkerheten.
2 måneder siden
I 2024 betalte norske bilister 346 millioner kroner i fotoboksbøter, fordelt på 83 408 bøter, og 463 førerkort ble beslaglagt. Fotoboksene i Operatunnelen i Oslo var mest aktive. Utrykningspolitiet (UP) melder om en positiv utvikling over tid, med en økende andel kjøretøy som overholder fartsgrensene. Det finnes rundt 430 fotobokser i Norge, og flere vil bli installert i 2025. I 2023 var inntektene fra fotobokser 334 millioner kroner.
2 måneder siden
Statens vegvesen oppdaget at en fotoboks mellom Elverum og Trysil var utsatt for hærverk og delvis fjernet. Hendelsen, som beskrives som unik, førte til at fotoboksen sluttet å sende bilder. Vegvesenet understreker at slike handlinger reduserer trafikksikkerheten, men kameraet ble funnet igjen i grøfta slik at det kunne repareres. De er mer opptatt av at fotoboksene skal ha en preventiv effekt på farlig kjøring, enn å ta de som utfører hærverk.
3 måneder siden
En kvinne i Sverige ble tatt i fotoboks for å ha kjørt for fort, men nekter for å ha kjørt bilen. Hun hevder hun var i Stockholm på tidspunktet og at naboen disponerte bilen. Politiet er uenig, og saken går til retten. Som et resultat av lignende saker, oppgraderer svenske trafikkmyndigheter alle landets 2400 fotobokser med nye kameraer med høyere oppløsning for å forbedre etterforskningen og treffsikkerheten.
2 måneder siden
John-Georg Brandtzæg bruker stoppeklokke for å unngå fartsbot i Freifjordtunnelen. Han bruker en utregnet tid på fire minutter som veiledning for å holde fartsgrensen. Statens vegvesens fartsmålinger viser en nedgang i fartsovertredelser etter at fotobokser ble installert. Trygg Trafikk er skeptisk til tidtaking som metode og anbefaler heller bruk av cruisekontroll for å holde jevn fart. Brandtzæg mener metoden fungerer godt og gir bedre kontroll over hastigheten, og at han kjører roligere nå enn før.
2 måneder siden
Regjeringen foreslår å forby varsling av trafikkontroller via apper og annet utstyr, med begrunnelsen at det øker risikoen for utrygge veier. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener slik varsling undergraver hensikten med kontrollene, spesielt knyttet til ruskjøring og høy fart. Lovforslaget er sendt ut på høring med mål om vedtak før sommeren. Safedrive, en norsk aktør i markedet, argumenterer for at de bidrar positivt til trafikksikkerheten ved å varsle om farer som dyr og hindringer, og at de aktivt jobber for å unngå varsling av ruskontroller. Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kritiserer forbudet og mener regjeringen burde samarbeide med Safedrive.
5 dager siden
Mange nordmenn bruker tilhenger, spesielt i forbindelse med oppussing og hagearbeid. NAF advarer imidlertid mot at mange tar unødvendige sjanser og ikke kjenner reglene for sikker tilhengerbruk.
1 måned siden
Artikkelen tar for seg hvorfor nasjonalt ID-kort kun er gyldig i fem år, mens pass er gyldig i ti år for voksne, selv om prisen er den samme. Politiet begrunner forskjellen med at ID-kortet er mer utsatt for slitasje på grunn av hyppigere bruk. DinSide stiller seg kritisk til dette, og viser til at deres ID-kort ikke viser tegn til slitasje etter flere års bruk. Politiet oppfordrer publikum til å sjekke utløpsdatoen på sine reisedokumenter og bestille time for fornyelse i god tid. Det er per dags dato ingen planer om å endre gyldighetstiden på ID-kort og pass.
4 dager siden
En erfaren sjåfør stiller spørsmål ved hvorfor bilister varsler hverandre om politikontroller. Vedkommende utfordrer tankegangen om at politiet er «mot bilistene».
1 måned siden
Statens vegvesen gjennomfører hyppige kontroller av tilhengere og avdekker en rekke feil. Vanlige problemer inkluderer dårlig sikret last, tekniske mangler som lysfeil, og overlast. Mange sjåfører mangler også nødvendig førerkort for tilhengeren de kjører, eller overser fartsgrensene. Særlig forvirring rundt 100 km/t-regelen fører til bøter og prikker i førerkortet, da mange ikke oppfyller kravene for å kjøre i denne hastigheten. Kontrollene skal bidra til økt trafikksikkerhet.
3 måneder siden
Regjeringen foreslår å øke bøtesatsene for trafikkovertredelser, som mobilbruk og kjøring på rødt lys, til 10.450 kroner. Dette gjøres for å holde tritt med prisveksten. Tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale, som selv har fått fartsbot, har vært med på å øke satsene. Politiet er uenige og mener satsene er høye nok. En rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at økte bøter har mindre effekt på trafikksikkerheten enn økt politikontroll. Statssekretær Tom Kalsås mener likevel at justering av bøtesatsene er nødvendig for å opprettholde den forebyggende effekten.
1 måned siden
Artikkelen omhandler feil bruk av nødsignallys, ofte kalt «Oslo-blinken», der bilister bruker det ved ulovlig parkering eller for å takke andre trafikanter. En undersøkelse viser at mange mener det er greit å bruke nødblink for å parkere ulovlig, spesielt i Oslo. Politiet understreker at nødsignallys er ment for å varsle om farlige situasjoner som teknisk feil, ulykker eller kolonnekjøring. Misbruk kan føre til bøter.
4 måneder siden
En ny fartshump på fylkesvei 411 ved Solfjeld-fabrikken i Tvedestrand forveksles av noen med et gangfelt. Agder Fylkeskommune bekrefter at fartshumpen har standard merking og ikke er en fotgjengerovergang. Bilister har ikke plikt til å stoppe ved fartshumpen, men kan gjøre det for å ta hensyn til fotgjengere. Det understrekes at gangfelt først og fremst er et fremkommelighetstiltak, og at fotgjengere alltid må se seg for før de krysser veien, uavhengig av om det er et gangfelt eller ikke.