
Færre søkere og relevansproblemer i lærerutdanningen etter masterreform
7 måneder siden siste oppdatering
2 artikler i saken
Kort oppsummert
- Søkertallene til lærerutdanningene har falt kraftig etter innføringen av mastergrad i 2017, med en nedgang på 33% for 1.-7. trinn og 49% for 5.-10. trinn.
Sammendrag
En rapport fra Nokut viser en betydelig nedgang i søkertall til lærerutdanningene etter at de ble omgjort til femårige masterstudier i 2017. Nedgangen er på henholdsvis 33% og 49% for de to trinnene.
Mange lærerstudenter opplever masteroppgaven som irrelevant for den praktiske skolehverdagen. Nokut fraråder en ny omlegging av utdanningen, men anbefaler å styrke koblingen mellom masteroppgaven og praksis.
Et samarbeid mellom Kroken skole og UiT har utviklet en mer praktisk mastermodell der studenter forsker på undervisning i klasserommet. For å øke inntaket ble det i 2024 åpnet for opptak uten karakterkrav, noe som resulterte i flere kvalifiserte søkere.
Artikler i saken
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!