En rapport fra Nokut viser en betydelig nedgang i søkertall til lærerutdanningene etter at de ble omgjort til femårige masterstudier i 2017. Nedgangen er på henholdsvis 33% og 49% for de to trinnene.
Mange lærerstudenter opplever masteroppgaven som irrelevant for den praktiske skolehverdagen. Nokut fraråder en ny omlegging av utdanningen, men anbefaler å styrke koblingen mellom masteroppgaven og praksis.
Et samarbeid mellom Kroken skole og UiT har utviklet en mer praktisk mastermodell der studenter forsker på undervisning i klasserommet. For å øke inntaket ble det i 2024 åpnet for opptak uten karakterkrav, noe som resulterte i flere kvalifiserte søkere.
4 måneder siden
En ny rapport fra Nokut viser en kraftig nedgang i søkertall til grunnskolelærerutdanningen etter at den ble omgjort til et femårig masterstudium i 2017. Søkertallene har falt med 33% for utdanningen rettet mot 1.-7. trinn og 49% for 5.-10. trinn. Selv om det er bred oppslutning om mastergraden og den faglige tyngden den gir, har antall kvalifiserte søkere og studenter som møter til studiestart gått ned. For å øke inntaket ble det i 2024 åpnet for opptak uten karakterkrav, noe som resulterte i flere kvalifiserte søkere. Nokut fraråder likevel en ny omlegging av utdanningen, og anbefaler å styrke koblingen mellom masteroppgaven og praksis.
4 måneder siden
En ny rapport fra NOKUT viser at mange lærerstudenter ikke føler seg godt nok forberedt på skolehverdagen, og noen opplever masteroppgaven som irrelevant. Kroken skole i Tromsø har i samarbeid med UiT utviklet en mer praktisk mastermodell, der studenter forsker på undervisning i klasserommet. Dette gir studentene mulighet til å reflektere over egen rolle, samtidig som lærerne får verdifull tilbakemelding. Målet er å gjøre masteroppgavene mer relevante og bidra til å utvikle skolen raskere. En tidligere student, nå veileder, bekrefter at den tradisjonelle masteroppgaven ikke alltid er relevant for klasserommet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!