Regjeringen planlegger å øke trafikkbøtene for å holde tritt med prisveksten og opprettholde bøtenes forebyggende effekt. Dette forslaget møter imidlertid sterk motstand fra politiet, som mener at økte bøtesatser har minimal effekt på trafikksikkerheten.
Politidirektoratet og UP argumenterer for at økt politikontroll er et mer effektivt tiltak. De påpeker også at de høye bøtene rammer unge sjåfører hardt og fører til merarbeid for politiet.
Norges Lastebileier-Forbund støtter politiets syn. Samferdselsdepartementet står fast på at jevnlig justering av bøtesatsene er nødvendig for å sikre at de fortsatt har en avskrekkende virkning, til tross for kritikken.
3 måneder siden
Regjeringen planlegger å øke trafikkbøtene i år, etter betydelige økninger i 2023 og 2024. Dette begrunnes med behovet for å opprettholde bøtenes forebyggende effekt i takt med prisveksten. Forslaget møter imidlertid motstand fra politiet, som mener bøtesatsene allerede er høye nok. Politidirektoratet og UP argumenterer for at det er viktigere å øke risikoen for å bli tatt enn å øke bøtesatsene ytterligere. Samferdselsdepartementet står fast på at jevnlig justering er nødvendig for å sikre at bøtene fortsatt har en avskrekkende virkning.
3 måneder siden
Regjeringen ønsker å øke trafikkbøtene for å holde tritt med prisveksten, men møter motstand fra politiet. Politidirektoratet viser til forskning som indikerer at økning i bøtesatser har minimal effekt på trafikksikkerheten, og at økt politikontroll er et mer effektivt tiltak. Både UP og Norges Lastebileier-Forbund er kritiske til de høye bøtene, som de mener rammer unge sjåfører hardt og fører til merarbeid for politiet. Samferdselsdepartementet forsvarer økningen med at det er nødvendig for å opprettholde bøtenes preventive effekt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!