En omfattende togstans lammet Norge første juledag på grunn av en teknisk feil i Bane NORs kommunikasjonssystem. Feilen førte til at rundt 60 000 passasjerer ble rammet og medførte en samfunnskostnad på 36 millioner kroner.
Togselskapene Vy, SJ og Go-Ahead krever erstatning for tap og merkostnader, mens det er uenighet om omfanget av stansen var nødvendig. Samferdselsministeren har innkalt Bane NOR og andre relevante aktører til et hastemøte for å diskutere hendelsen og forebygge lignende situasjoner i fremtiden.
Bane NOR beklager hendelsen og understreker at sikkerhet var hovedårsaken til stansen.
4 måneder siden
Togselskapene SJ, VY og Go-Ahead retter skarp kritikk mot Bane Nor etter togstansen første juledag. En feil i en digital brannmur lammet all togtrafikk i Norge i et halvt døgn, og rammet over 60 000 passasjerer. Togselskapene mener Bane Nor burde hatt en plan B og reservesystemer klare for å unngå totalstans. De anslår at mange passasjerer måtte endre reiseplaner og at samfunnet kan ha tapt 36 millioner kroner. Bane Nor beklager situasjonen, men sier de valgte å ikke bruke reservesystemene av sikkerhetshensyn. Samferdselsministeren har innkalt partene til møte for å evaluere hendelsen.
4 måneder siden
Togtrafikken i Norge ble lammet i over 12 timer på grunn av en teknisk feil i en brannmur. Feilen rammet rundt 60.000 reisende og medførte en anslått samfunnskostnad på 36 millioner kroner. Kritikere mener Bane NOR manglet tilstrekkelig beredskap og alternative løsninger. Konsernsjefen i Bane NOR avviser kritikken og understreker at sikkerheten ble prioritert. Høyre kritiserer samferdselsministeren for manglende ansvar, mens ministeren viser til økte bevilgninger til jernbanen og innkaller Bane NOR til møte. Til tross for problemene, uttrykker samferdselsministeren fortsatt tillit til ledelsen i Bane NOR.
4 måneder siden
Vy krever at Bane Nor dekker alle kostnadene etter togstansen 1. juledag, som skyldtes tekniske problemer i Bane Nors kommunikasjonssystem. Togselskapene anslår at minst 60 000 passasjerer ble rammet, og Vy måtte leie inn over 100 busser i tillegg til å refundere drosje- og flybilletter. Bane Nor erkjenner feilen, men påpeker at erstatning ikke er en automatisk prosess. Det er også uenighet om det var nødvendig å stanse all togtrafikk, da SJ mener deler av trafikken kunne ha gått som normalt.
4 måneder siden
En feil i Bane Nors kommunikasjonssystem førte til at all togtrafikk i Norge stoppet første juledag, og rundt 60.000 passasjerer ble rammet. Transportøkonomisk institutt anslår at samfunnskostnaden er på 36 millioner kroner, basert på en gjennomsnittlig forsinkelse på to timer per passasjer. Togselskapene Vy, SJ og Go-Ahead planlegger å sende erstatningskrav til Bane Nor. Samferdselsministeren har innkalt Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Statens jernbanetilsyn til et hastemøte for å diskutere hendelsen og forebygge lignende situasjoner i fremtiden. Bane Nor beklager hendelsen og understreker at sikkerhet var hovedårsaken til stansen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!