Salget av beredskapsutstyr i Norge har økt kraftig, drevet av økende bekymring for krig og en urolig verdenssituasjon. En undersøkelse viser en betydelig økning i frykten for krig det siste året.
Både Clas Ohlson og Biltema rapporterer om stor salgsvekst i kategorier som vanndunker og nødradioer, og Clas Ohlson har respondert med økte leveranser. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) mener folks ønske om å være bedre forberedt skyldes den generelle usikkerheten i verden.
Butikksjefer anbefaler samarbeid med naboer og familie, bruk av turutstyr man allerede eier, og å huske å inkludere elementer som kan bidra til trivsel i et eventuelt beredskapslager.
2 måneder siden
Clas Ohlson i Sandefjord melder om en kraftig økning i salget av beredskapsutstyr, spesielt vanndunker, fyrstikker og turkjøkken. Butikksjef Erik Pedersen forteller at salget av vanndunker har økt med hele 420 prosent. Folk følger rådene fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) om å være forberedt på å klare seg selv i en krise. De eldre er spesielt opptatt av å ha god beredskap. Pedersen anbefaler å samarbeide med naboer og familie, og å bruke turutstyr man allerede har, for å spare penger. Han råder også folk til å inkludere litt «kos» i beredskapslageret, som spill og sjokolade.
2 måneder siden
Salget av beredskapsutstyr som vanndunker og nødradioer har økt kraftig i Norge. En undersøkelse viser at bekymringen for krig har steget fra 23% i 2023 til 29% i 2024. Både Biltema og Clas Ohlson melder om stor salgsvekst, spesielt de siste ukene. Clas Ohlson har respondert med å sende ekstra leveranser til norske butikker. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) tror den urolige verdenssituasjonen er en viktig årsak til at folk ønsker å være bedre forberedt.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!