Novo Nordisk-kampanje om fedme kritiseres for lovlighet
3 artikler i saken
5 dager siden siste oppdatering
Laster oppsummering...
Laster hovedpunkter...
3 artikler i saken
5 dager siden siste oppdatering
Laster oppsummering...
Laster hovedpunkter...
Novo Nordisk's «snakkomvekt.no»-kampanje, som oppfordrer til fastlegebesøk for fedme, møter sterk kritikk. Jurister og Helsedirektoratet anser den som en juridisk gråsone for indirekte markedsføring av slankemedisiner. Selskapet avviser anklagene.
Legemiddelgiganten Novo Nordisk har lansert «snakkomvekt.no» for å oppfordre til fastlegekontakt om fedme.
Helsejurister og samfunnsdebattanter kritiserer kampanjen som indirekte reklame for slankemedisiner som Wegovy og Ozempic.
Helsedirektoratet beskriver kampanjen som lovlig, men i en gråsone mellom folkeopplysning og kommersielle interesser.
Legemiddelgiganten Novo Nordisk har lansert en kampanje som oppfordrer nordmenn til å snakke om fedme og oppsøke fastlege. Kampanjen møter kritikk for å ligge i en juridisk gråsone mellom folkeopplysning og markedsføring.

Den danske legemiddelgiganten Novo Nordisk møter sterk kritikk for sin kampanje "snakkomvekt.no", som oppfordrer nordmenn til å snakke med fastlegen om fedme. Jurister og Helsedirektoratet mener kampanjen opererer i en juridisk gråsone, mens selskapet avviser anklagene.
Legemiddelgiganten Novo Nordisk kritiseres for sin kampanje «snakkomvekt.no» i Norge, som oppfordrer til å snakke om fedme. Kritikere mener kampanjen er indirekte reklame for slankemedisiner og kan være ulovlig, mens selskapet avviser dette.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!