
TikTok og sosiale medier endrer norsk valgkamp
1 artikkel
18 dager siden siste oppdatering
Laster oppsummering...
Laster hovedpunkter...
1 artikkel
18 dager siden siste oppdatering
Laster oppsummering...
Laster hovedpunkter...
Generasjonspartiet og Gyda Oddekalv fikk 0,7 prosent av stemmene i stortingsvalget, noe som gir 10 millioner kroner i støtte. Valgkampen flytter i økende grad til sosiale medier som TikTok, noe som utfordrer demokratiske verdier og informasjonsflyten.
Generasjonspartiet fikk 0,7 prosent av stemmene i stortingsvalget, tilsvarende 21 600 velgere, noe som gir partiet om lag 10 millioner kroner i støtte over fire år.
Valgkampen flytter i økende grad til sosiale medier som TikTok, noe som bidro til den høyeste valgdeltakelsen på 36 år med 79,9 prosent.
Forsker Niels Nagelhus Schia advarer om at algoritmestyrte medier favoriserer polarisering og kan svekke nasjonal kontroll over informasjonsflyten.
Internasjonal forskning viser at algoritmestyrte medier favoriserer polarisering og provoserende innhold.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!