
Kvikkleireskred stengte E6 og Nordlandsbanen i Levanger
4 dager siden siste oppdatering
3 artikler i saken
4 dager siden siste oppdatering
3 artikler i saken
Et kvikkleireskred rammet E6 og Nordlandsbanen ved Nesvatnet i Levanger, der Bane NOR utførte stabiliseringsarbeid. Hendelsen har ført til undersøkelser av anleggsaktiviteten som en mulig utløsende faktor i det kjente kvikkleireområdet.
Et kvikkleireskred rammet E6 og Nordlandsbanen ved Nesvatnet i Levanger lørdag. Skredet skjedde i et område hvor Bane NOR utførte kalk- og sementstabilisering av grunnen for et nytt kryssingsspor, et arbeid som er standard i Trøndelag på grunn av utbredt kvikkleire og som ble påbegynt før sommeren. Bane NOR bekreftet at kvikkleire var påvist i området og at de var klar over dette, men fryktet ikke ras.
NVEs kart viser også kvikkleirerisiko, og Statens vegvesen hadde tidligere beskrevet området som et "aktsomhetsområde" for kvikkleireskred. Hovedredningssentralen mistenker kvikkleire som årsak. Statens vegvesen, ved Ruth Myklebust, undersøker nå rasområdet med geologer, og pågående graveaktivitet er en mulig utløsende faktor.
Verken Bane NORs Gunnar Børseth eller Statens vegvesen vil spekulere i årsaken før undersøkelsene er fullført. Geotekniker Anders Samstad Gylland fra Multiconsult forklarer at kvikkleireskred kan utløses av både naturlige årsaker som erosjon, og menneskeskapte faktorer som anleggsvirksomhet eller overbelastning. Han advarer om at forstyrret kvikkleire kan bli flytende og forårsake store, gjentatte skred, og fremhever at anleggsfasen kan medføre midlertidig lavere stabilitet som krever ekstra sikring.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!