Popgruppen Ballinciaga risikerer en bot på 2,4 millioner kroner fra Helsedirektoratet for brudd på forbudet mot alkoholreklame. Markedsføringen av den alkoholholdige drikken «Kald» har foregått i sosiale medier, musikkvideoer og arrangementer.
Helsedirektoratet reagerte også på likheten i design mellom Ballinciagas merkevare og «Kald»-produktene. Ballinciaga har slettet alt markedsføringsmateriell relatert til «Kald» og endret designet som svar på varselet.
De argumenterer for at deres kunstneriske ytringer er beskyttet av ytringsfriheten. Helsedirektoratet vil ikke kommentere saken før den er ferdig behandlet, men kan ilegge gebyr selv om kravene etterkommes.
23 dager siden
Popgruppen Ballinciaga mottok et varsel fra Helsedirektoratet om en bot på 2,4 millioner kroner for brudd på forbudet mot alkoholreklame i sosiale medier, da de markedsførte alkoholdrikken «Kald». Etter varselet slettet Ballinciaga alle sine innlegg på Instagram og TikTok. I et tilsvar til Helsedirektoratet forklarte gruppen at materialslettingen ble gjort for å signalisere at de tok varselet alvorlig, unngå tvil rundt publiseringer og sikre etterlevelse av regelverket. Til tross for dette, risikerer gruppen fortsatt bot, da Helsedirektoratets avgjørelse kan ha tilbakevirkende kraft.
23 dager siden
Ballinciaga risikerer en millionbot fra Helsedirektoratet for markedsføring av alkoholholdig drikke «Kald». Helsedirektoratet reagerte på eksponering i musikkvideoer, arrangementer og likhet i design mellom Ballinciagas merkevare og «Kald»-produktene. Ballinciaga har slettet alt markedsføringsmateriell og endret designet på «Kald» for å imøtekomme kritikken. De argumenterer for at deres kunstneriske ytringer er beskyttet av ytringsfriheten. Helsedirektoratet kan ilegge gebyr selv om kravene etterkommes, og de vil ikke kommentere saken før den er ferdig behandlet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!