Norsk sjømateksport opplevde en historisk sterk juli måned, med en totalverdi på 13,9 milliarder kroner, en økning på 1,1 milliarder fra samme periode i fjor. Hittil i år har eksporten nådd 99 milliarder kroner. Veksten forklares med høye laksevolum og en imponerende verdivekst til Kina, som nå er Norges største eksportmarked utenfor Europa med 1,3 milliarder kroner. Dette representerer en verdivekst på 88 prosent og en volumvekst på 81 prosent for Kina, primært drevet av laks.
Kinas potensial fremheves av en voksende middelklasse og forbedret kjøpekraft, og landet kan bli Norges viktigste laksepartner. Veksten i Kina skyldes blant annet økt salg i moderne dagligvarebutikker, via sosiale medier som Douyin, og i nye hybridbutikker, samt lavere priser og et økt markedsføringsbudsjett fra Norges sjømatråd. Markedsandelen for norsk laks i Kina har steget fra 40-45 prosent til 71 prosent i år.
Polen var det største importmarkedet totalt sett i juli med 1,7 milliarder kroner, mens eksporten til USA også økte med 17 prosent til 1,1 milliarder kroner. Laks alene sto for 10,2 milliarder kroner av eksportverdien, med en volumvekst på 28 prosent. Også ørret, kongekrabbe, reker og snøkrabbe bidro til veksten.