Italienske myndigheter har godkjent design og planer for å bygge verdens lengste hengebru over Messinastredet, en kunngjøring samferdselsminister Matteo Salvini gjorde onsdag. Prosjektet, som skal forbinde det italienske fastlandet med Sicilia, har en foreløpig kostnadsramme på 13,5 milliarder euro, tilsvarende rundt 160 milliarder kroner. Brua blir 3,6 kilometer lang, betydelig lengre enn dagens lengste, Canakkale-brua i Tyrkia.
Grunnarbeidene forventes å starte i sommer, og selve byggearbeidet skal etter planen begynne mot slutten av 2025 og stå ferdig i 2032. Dette er ikke første gang planene godkjennes, da prosjektet har ligget på is i flere år før dagens regjering gjenopplivet det. Infrastrukturkonsernet WeBuild har vunnet anbudskonkurransen for byggingen.
Motstandere, inkludert gruppen «I stedet for bru», varsler innsigelser og anker, med bekymringer knyttet til miljøpåvirkning, jordskjelvfare, mafiaens innflytelse og trekkfugler. Regjeringen har antydet at brua kan klassifiseres som forsvarsinfrastruktur for å hjelpe Italia med å nå Natos 5 prosent-mål, da den vil lette troppe- og utstyrsbevegelser på Natos sørflanke. En gruppe på 600 akademikere motsetter seg denne klassifiseringen, da det vil kreve høyere konstruksjonsstandarder og potensielt gjøre brua til et militært mål.