
Nordmenn dobler forbruk av sukkerfri brus
Nordmenn har nesten doblet sitt forbruk av sukkerfri brus de siste ti årene, og sukkerfrie alternativer utgjør nå 67 prosent av det totale brusmarkedet. Dette posisjonerer Norge som en global leder innen segmentet og viser en tydelig preferanse for sukkerfrie drikkevarer.
2 dager siden siste oppdatering
2 artikler i saken
Kort oppsummert
- Nordmenn har nesten doblet forbruket av sukkerfri brus de siste ti årene, til 376 millioner liter i fjor.
Sammendrag
Nordmenns forbruk av sukkerfri brus har nesten doblet seg de siste ti årene, ifølge tall fra Bryggeriforeningen. I fjor drakk nordmenn hele 376 millioner liter sukkerfri brus, en økning på åtte millioner liter fra året før og 177 millioner liter mer enn for et tiår siden.
Den sukkerfrie andelen av det norske brusmarkedet utgjør nå 67 prosent, noe direktør Erlend Fuglum i Bryggeriforeningen beskriver som en «kjempesuksess» og trolig blant de høyeste i verden. Pepsi Max, som produseres og distribueres av Ringnes, er den mest populære sukkerfrie brusen og utgjør anslagsvis hver tredje solgte brus i landet.
Denne markante endringen i forbruksmønsteret viser en tydelig preferanse blant nordmenn for sukkerfrie alternativer, noe som har stor betydning for drikkevarebransjen og posisjonerer landet som en global leder innen dette segmentet.
Erlend Fuglum
Bryggeriforeningen
Ringnes
P4-Nyhetene
Norge
Artikler i saken
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!