I 2024 opplevde grensehandelen en kraftig økning, med nordmenn som handlet for totalt 11 milliarder kroner, en økning på 18 prosent fra 2023. Denne økningen skyldes både en økning i antall dagsturer over grensen og økt pengebruk per tur. Totalt ble det foretatt 5,1 millioner dagsturer.
Hver tur kostet i snitt 2145 kroner. Sverige, spesielt områdene rundt Nordby og Svinesund, er det mest populære landet for grensehandel. De mest populære varene var mat og dagligvarer, men også alkohol, tobakk og drivstoff bidro til den økte omsetningen.
Reduserte drivstoffavgifter i Sverige førte også til økt drivstoffhandel. Det er viktig å merke seg at tallene er basert på en utvalgsundersøkelse fra SSB, noe som innebærer en viss usikkerhet.
2 måneder siden
Nordmenn økte sin grensehandel til 11 milliarder kroner i 2024, en økning på 18 prosent fra året før. Dette skyldes flere dagsturer og økt forbruk per tur. Dagligvarer, alkohol og drivstoff er de mest populære varene. Spesielt økte drivstoffhandelen kraftig etter at svenske myndigheter reduserte drivstoffavgiftene. I gjennomsnitt brukte nordmenn 2.145 kroner per handletur, en økning fra året før. Statistisk sentralbyrå (SSB) presenterte disse tallene som viser en tydelig økning i grensehandelen.
2 måneder siden
I 2024 grensehandlet nordmenn for 11 milliarder kroner, en økning på 1,7 milliarder fra året før. Antallet dagsturer over grensen steg til 5,1 millioner, hvor hver tur i snitt kostet 2145 kroner. Størsteparten av handelen besto av mat og dagligvarer, men også alkohol og tobakk var populært. Reduserte drivstoffavgifter i Sverige førte til en markant økning i drivstoffhandelen.
2 måneder siden
Nordmenn økte grensehandelen betydelig i 2024, med en total omsetning på 11 milliarder kroner, en økning på 18 prosent fra 2023. Ifølge SSB skyldes dette både flere dagsturer og økt pengebruk per tur. Sverige er det mest populære landet for grensehandel, spesielt områdene rundt Nordby og Svinesund. SSB påpeker at tallene er basert på en utvalgsundersøkelse, noe som innebærer en viss usikkerhet.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!