Norsk luftfart er under konstant cyberangrep, med opptil 700 millioner forsøk på inntrengning i datasystemene hver uke. Avinor, som driver de fleste norske flyplasser og luftrommet, er et hyppig mål.
Angrepene er ofte «sniffeforsøk» og Denial-of-Service-angrep, som kan utløses av geopolitiske spenninger. PST peker på Russland, Kina og Nord-Korea som mulige trusselaktører.
Konsekvensene av vellykkede angrep kan være store, med stengte flyplasser og luftrom. SAS opplevde et cyberangrep i fjor, men har styrket beredskapen.
4 måneder siden
Norsk luftfart opplever et stort antall cyberangrep. Avinor rapporterer om mellom 400 og 700 millioner forsøk på inntrengning i sine datasystemer hver uke. Disse angrepene er hovedsakelig «sniffeforsøk» for å sjekke systemenes tilgjengelighet. Avinor, som driver de fleste norske flyplasser og har ansvaret for norsk luftrom, er et attraktivt mål for mange. Konsernsjef Abraham Foss ønsker ikke å spekulere i hvem som står bak angrepene eller hvilke deler av infrastrukturen som er mest utsatt. Han understreker at alle forsøk på å bryte seg inn i systemene blir stoppet.
4 måneder siden
Norsk luftfart er under konstant angrep, med opptil 700 millioner cyberangrepsforsøk per uke. Avinor, som driver de fleste norske flyplasser og luftrommet, er et hyppig mål. Ifølge EASA er flyplasser i Europa mest utsatt for cyberangrep. Angrepene er ofte Denial-of-Service-angrep og kan utløses av geopolitiske spenninger. PST peker på Russland, Kina og Nord-Korea som mulige trusselaktører. Konsekvensene av vellykkede angrep kan være store, med stengte flyplasser og luftrom. SAS opplevde et cyberangrep i fjor, men lærte av hendelsen og styrket beredskapen.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!