KI-bilder i Finn-annonser: Villedende markedsføring og nye regler
1 artikkel
26 dager siden siste oppdatering
Laster oppsummering...
Laster hovedpunkter...
1 artikkel
26 dager siden siste oppdatering
Laster oppsummering...
Laster hovedpunkter...
Bruken av KI-genererte bilder i annonser på Finn og Tise skaper reaksjoner blant kjøpere, som Anna Huse Viga, som opplever det som villedende. Forbrukertilsynet vurderer det som problematisk for næringsdrivende, mens Finn.no vurderer nye retningslinjer.
Anna Huse Viga reagerte på KI-bilder av designerstoler på Finn, da bildene ikke stemte overens med produktets faktiske tilstand.
Forbrukertilsynet påpeker at villedende markedsføring er forbudt for næringsdrivende, selv om KI-bruk ikke er spesifikt regulert.
Selgeren av stolene, Jonathan Birger Pettersen, vil nå merke KI-bilder, og Finn.no vurderer å oppdatere sine retningslinjer.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!