Norsk pasientskadeerstatning (NPE) har i første halvår mottatt rekordmange søknader om erstatning etter feilbehandling, med 4300 søknader, en økning på elleve prosent fra i fjor. Direktør Kristin Cordt-Hansen forklarer økningen med økt bevissthet om pasientrettigheter og enklere digitale søknadsprosesser, og understreker at det ikke nødvendigvis skjer mer feilbehandling. NPE har utbetalt 600 millioner kroner til 845 pasienter i samme periode. Av 3574 behandlede saker fikk omtrent én av fire søkere medhold, mens 76 prosent fikk avslag.
Avslag skyldes ofte at det ikke har skjedd en svikt i helsehjelpen, eller at en svikt ikke medførte økonomisk tap eller kvalifiserende skade. For å få erstatning må saken ikke være for gammel, det må ha skjedd en svikt som førte til skade, og pasienten må ha hatt et økonomisk tap på minst 10. 000 kroner.
Eksempler inkluderer en kvinne som fikk erstatning for feil strålebehandling, og en annen som ikke fikk erstatning for forsinket kreftdiagnose da det ikke påvirket prognosen. De fleste søknadene gjelder ortopedi, tannsaker og kreft. NPE oppfordrer pasienter til å bruke deres sjekkliste for å vurdere rett på erstatning.