Norsk pasientskadeerstatning (NPE) utbetalte i 2024 rekordhøye 1,3 milliarder kroner i erstatning, der en tredjedel gikk til pasienter som hadde opplevd feilbehandling hos tannlegen. Marianne Didriksen Skille er en av dem som har fått erstatning etter at en tannbro knakk kort tid etter innsetting.
Hun mottok 100 000 kroner for å dekke kostnadene ved ny behandling. Antallet klager på tannbehandling har økt kraftig de siste årene, fra 597 i 2020 til 1095 i 2024.
NPE-direktør Kristin Cordt-Hansen mener økningen kan skyldes økt bevissthet om erstatningsordningen, men også at enkelte tannleger har mange saker på grunn av feilbehandling. Dårlig journalføring hos tannleger fører til at flere pasienter får medhold i klagesaker.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
Aldri før har så mange søkt om erstatning etter feilbehandling hos tannlegen. I 2024 gjaldt en av tre erstatningssaker tannlegefeil, ifølge Norsk Pasientskadeerstatning (NPE). Marianne Didriksen Skille fra Bodø fikk 100.000 kroner i erstatning etter en feilbehandling som førte til at tannbrua hennes knakk. NPE mottok over 1000 søknader om tannlegefeil i fjor, hovedsakelig knyttet til rotbehandling og krone-/brobehandling. Dårlig journalføring er et problem som kan føre til at pasienter får erstatning de ellers ikke ville fått. Tannlegeforeningen jobber med å forbedre journalføring og kvaliteten på tannbehandling, men understreker at feil kan skje i kirurgiske inngrep.
3 måneder siden
Marianne Didriksen Skille (50) opplevde en mislykket tannbehandling som resulterte i en knekt tannbro og store utgifter. Hun følte seg rundlurt av tannlegen som la skylden på henne. En ny tannlege avdekket at tannbroen var feilkonstruert og ikke fulgte retningslinjene. Skille søkte erstatning fra Norsk pasientskadeerstatning (NPE) og fikk til slutt 100.000 kroner. Saken hennes er en av rekordmange klager på tannbehandling i 2024, der en av tre som har fått erstatning, har fått det på grunn av mangelfull tannbehandling. Skille advarer andre mot å stole blindt på tannlegers vurderinger og anbefaler å søke en ny vurdering ved tvil.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en markant økning i antall klager på helsevesenet, der Hege Thoresen er et eksempel på en pasient som kjemper for sine rettigheter. Statsforvalterne har opplevd en økning på nesten 50 prosent i klager sammenlignet med 2022, noe som fører til lange ventetider for mange. Fylkeslege Kristin Cotta Schønberg påpeker at økonomiske nedskjæringer kan være en årsak. Samtidig er det store regionale forskjeller i antall klager og saksbehandlingstid. Pasient- og brukerombud Jannicke Bruvik uttrykker bekymring over de lange ventetidene, mens flere statsforvaltere etterlyser økte ressurser for å sikre rettssikkerheten til pasientene. Helse- og omsorgsdepartementet sier de tar situasjonen på alvor.
3 måneder siden
Bane NOR har siden 2018 utbetalt over én milliard kroner i erstatninger og kompensasjoner for togforsinkelser. De siste to årene har selskapet utbetalt 338 millioner kroner til togselskapene. I 2023 økte utbetalingene til 167 millioner kroner, fra 130 millioner året før. Bane NOR forklarer økningen med prisjusteringer og flere forsinkelser. De peker på manglende vedlikehold over flere tiår og økt trafikk som hovedårsaker til problemene. Togoperatørene betalte tilbake 60 millioner kroner til Bane NOR i 2024 for forsinkelser som skyldes deres egne feil.
3 måneder siden
Forbrukerrådet opplevde en kraftig økning i henvendelser i 2024, med totalt 49 134 henvendelser. Særlig Diamond Dental, som tilbyr tannblekingsproduktet WhiteBright, skilte seg ut med 1251 henvendelser, en økning på 47 prosent fra året før. Mange av henvendelsene gjaldt 'gratis' prøvepakker som viste seg å være abonnementsfeller. Forbrukerklageutvalget har behandlet flere saker der forbrukere har blitt lurt inn i abonnementer, og Forbrukertilsynet har registrert en dobling i antall meklingssaker mot Diamond Dental/WhiteBright. Forbrukere oppfordres til å være forsiktige med tilbud som markedsføres som 'gratis'.
1 måned siden
Artikkelen omhandler de økende kostnadene knyttet til ventetidsbrudd i det norske helsevesenet. Når pasienter ikke får nødvendig helsehjelp innen fastsatte frister, har de rett til å få hjelp via Helfo, ofte ved private sykehus, som staten betaler for. Ventetidsbruddene har økt betraktelig siden 2019, spesielt forverret av koronapandemien, og kostet staten over 619 millioner kroner bare i fjor. Helseministeren har igangsatt et «Ventetidsløftet» for å redusere ventetidene, da dette både er viktig for pasientene og god økonomi for staten.
17 dager siden
Nesten halvparten av klagene på parkeringsbøter fekk medhald i 2024, viser tal frå Parkeringsklagenemnda. Dette er ein auke frå 30 prosent året før. Totalt vart det skrive ut rundt 1 million parkeringsbøter i Noreg i fjor. Årsaka til auken i medhald skuldast skjerpa krav til parkeringsselskapa, som tredde i kraft i desember 2023. Regelverket vart presisert for å gi betre rettstryggleik for bilistar. Ei bot skal innehalde tydeleg informasjon om selskapet, feilen, registreringsnummer, klageadgang og frist. Parkeringsområdet må også vere registrert i parkeringsregisteret.
4 måneder siden
En ny tannhelsereform utvider retten til billigere tannlege til å inkludere 28-åringer fra 1. januar. Offentlige tannleger melder om sprengt kapasitet og frykter at de ikke vil klare å ta imot alle nye pasienter. De kritiserer manglende involvering og finansiering fra politikerne, og mener at ordningen vil føre til lange køer og dårligere tilbud for alle. Private klinikker kan bidra, men statens takster er for lave. SV har bevilget 100 millioner ekstra for å styrke tannhelsetjenesten, men tannlegene er skeptiske til om dette er nok.
27 dager siden
De siste ti årene har vær- og naturskader i Norge ført til erstatningsutbetalinger på over 38 milliarder kroner, hvor 2023 var det dyreste året. Overvannsskader, som oppstår når store nedbørsmengder trenger inn i bygninger, utgjør nesten halvparten av de totale erstatningene. Finans Norge rapporterer en økning på 70% i erstatninger knyttet til overvann siden 2015, og understreker viktigheten av forebygging og god arealplanlegging for å unngå fremtidige skader. Hyppigheten av store hendelser øker, og ekstremnedbør rammer tettsteder hardt på grunn av manglende drenering.
27 dager siden
Forsikringsselskapene har utbetalt over 38 milliarder kroner de siste ti årene på grunn av vær- og naturskader, noe som resulterer i dyrere forsikringer. Finans Norges klimarapport for 2025 viser en økning i erstatninger for skader på bygninger og innbo etter ekstremværhendelser. I 2023 ble det utbetalt 8,5 milliarder kroner, mens tallet for 2024 var 4,5 milliarder kroner. Vannskader utgjør halvparten av skadene, med en økning på 70 prosent siden 2015. Premiesatsen for naturskadeforsikring har økt med 23 prosent på to år, noe som fører til høyere forsikringspremier for alle.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler en markant økning i klager på norske sykehjem og hjemmehjelpstjenester. Pasientombudet påpeker at kommunene ikke er tilstrekkelig forberedt på den økende eldrebølgen, noe som resulterer i at mange eldre ikke får den hjelpen de trenger, enten det gjelder hjemmetjenester eller sykehjemsplass. Flere kommuner erkjenner at økonomiske utfordringer hindrer dem i å tilby tilstrekkelig eldreomsorg, og at mange eldre bor hjemme for lenge med avansert medisinsk behandling. En forskningsstudie antyder også at forventningene til helsetjenestene kanskje er for høye, men pasientombudet mener likevel at klageauken skyldes reelle behov som ikke blir møtt.
4 måneder siden
Kollektivselskaper som Vy og Ruter har utbetalt rekordhøye summer i refusjoner til kunder på grunn av store forsinkelser og innstillinger i 2024. Vy har betalt ut 8,4 millioner kroner, en økning på 50% fra 2023, mens Ruter har utbetalt 7,9 millioner kroner i reisegaranti, en markant økning fra 2,7 millioner i fjor. Samferdselsministeren har blitt kalt inn på Stortinget for å forklare den dårlige punktligheten, til tross for et tidligere løfte om forbedring. Regjeringen planlegger å investere i jernbanenettet og har iverksatt tiltak for å redusere forsinkelser, men opposisjonen kritiserer regjeringen for manglende kortsiktige løsninger.
2 måneder siden
Nav melder om en kraftig økning i antall personer som mottar arbeidsavklaringspenger (AAP), med det høyeste nivået siden 2014. Ved utgangen av 2024 var 159 000 personer på AAP, en betydelig økning fra tidligere år. Økningen tilskrives et høyt sykdomstrykk og økt sykefravær i befolkningen. Psykiske lidelser utgjør en stor andel av økningen, spesielt blant unge AAP-mottakere. Høyres Henrik Asheim kritiserer regjeringen for manglende tiltak og tar til orde for en reform av Nav, for å aktivt hjelpe folk tilbake i arbeid.
2 måneder siden
Artikkelen omhandler økningen av ADHD-utredninger i Norge, hvor mange opplever å ikke bli tatt på alvor eller blir avvist. Helsevesenet rapporterer om en økning i klager og systemet sliter med å håndtere den store pågangen. Spesielt etter pandemien har henvendelsene økt, hvor sosiale medier blir trukket frem som en mulig årsak. Helse Sør-Øst avviser en betydelig andel av henvisningene, og Statsforvalterne ser en markant økning i klager. Pasient- og brukerombudet mener dette indikerer at systemet ikke fungerer tilfredsstillende, og at det er et gap mellom pasientenes forventninger og tjenestenes tilbud.
2 måneder siden
Pasient- og brukerombudet har i 2024 opplevd en nedgang i antall klager på fastlegetjenesten, men samtidig en økning i misnøye knyttet til kvaliteten på tjenesten. Det mottas flere henvendelser om korte konsultasjoner, mangelfull journalføring og manglende oppfølging. Samtidig har antall henvendelser om psykisk helsevern økt kraftig, og avslag på tjenester innen psykisk helse er en vanlig årsak til kontakt med ombudet. Pasient- og brukerombudet er bekymret for denne utviklingen og understreker behovet for å sikre pasientenes rettigheter og interesser i møte med helsevesenet.