Jørgen (18) kjøpte en brukt Audi A4 Allroad, men oppdaget raskt alvorlige feil med girkassen. Bilen hadde en historikk med flere tidligere hevinger og verkstedbesøk, men selger, Bil Ringen, unnlot å informere om dette.
Etter gjentatte forsøk på å løse saken, nektet selger å svare på henvendelser om heving av kjøpet. Jørgen har brukt 30.
000 kroner på advokat og forsikring, og saken er nå sendt til Forliksrådet. En bilmekaniker bekrefter at feilene sannsynligvis har eksistert over tid, og advokaten mener det er grunnlag for hevingskrav.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Steinar Hauvik fra Vestnes oppdaget alvorlige feil med understellet kort tid etter kjøp av en brukt Tesla Model X fra 2017 hos Car4Sale. Reparasjonskostnadene er estimert til nesten 150.000 kroner. Car4Sale avviser Hauviks reklamasjon og hevder at dette er slitedeler, samt at reklamasjonsfristen er overskredet. Hauvik har klaget saken inn for Forliksrådet. Forbrukerrådet støtter Hauviks krav og mener reklamasjonsplikten gjelder fra tidspunktet feilen ble bekreftet av verkstedet. Car4Sale mener kjøper burde reklamert tidligere basert på symptomer som dårlig sporing og klunkelyder.
3 måneder siden
En fersk bruktbileier oppdaget flere feil på sin nylig kjøpte outlet-bil, inkludert motorproblemer og lekkasjer. Forbrukerrådet og NAF kritiserer flere bilforhandlere for å omgå loven ved å selge biler med forbehold som ligner på det tidligere «som den er»-salget. Dette til tross for at det siden 1. januar 2024 ikke er lov å selge bruktbil «som den er». En stor bilforhandler mener det er vanskelig å garantere bilens tilstand, mens en annen hevder å ha strenge retningslinjer og leverer tilstandsrapporter. Flere opplever at det er vanskelig å klage på bruktbilkjøp.
4 måneder siden
Aileen Kleppen Vikene kjøpte en bruktbil som angivelig var EU-godkjent, men et brev fra Statens vegvesen avslørte at kontrollen var falsk. Det viste seg at en tidligere ansatt ved verkstedet Techno Classic hadde utført fiktive kontroller. Både Vikene og bilforhandleren Arena Bil og Bilpleie følte seg lurt. Bilforhandleren nektet først å dekke reparasjonene på et verksted i nærheten av Vikenes hjem, og krevde at hun leverte bilen i Drammen. Forbrukerrådet uttalte at kunden ikke skal ha vesentlig ulempe ved reparasjon. Etter at TV2 hjelper deg tok kontakt, godkjente bilforhandleren reparasjon på et lokalt verksted.
3 måneder siden
Jørgen og Marthe kjøpte en kostbar seng fra Skeidar, men opplevde at den ble ubehagelig å sove i etter kort tid. Sengen utviklet en sprekk og ble ujevn, noe som gjorde det vanskelig å sove. Paret forsøkte gjentatte ganger å kontakte Skeidar uten å få tilfredsstillende svar. Forbrukerrådet mener sengen har en fabrikasjonsfeil og at Skeidar har bevisbyrden. Skeidar beklager dårlig kundeservice og har til slutt avtalt å gi paret en ny seng som kompensasjon.
4 måneder siden
Christoffer Hellenes kjøpte en ny Nissan Leaf i 2022, men har siden opplevd vedvarende problemer med bilens bomveiassistent, som ikke kan deaktiveres. Til tross for ti verkstedsbesøk og bytte av kjørecomputer, er problemet fortsatt uløst. Hellenes har også opplevd problemer med Bluetooth og DAB-antenne, som ble reparert. Etter å ha kontaktet forbrukerrådet, forsøkte han å heve kjøpet, men bilforhandleren avviste dette og hevdet at det ikke er en feil. Nissan bekrefter at det er en feil og beklager situasjonen, men mener saken er løst etter siste verkstedsbesøk. Forhandleren har ikke kommentert saken.
3 måneder siden
Hilde Merete Innhaug kjøpte en brukt Jaguar i-pace for nesten 600.000 kroner, men bilen har vist seg å være et mareritt. Etter kort tid begynte bilen å få problemer med bremsene, lading og batteri, og har vært mye på verksted. Verkstedet har hatt utfordringer med kommunikasjon og deler, og en kostbar reparasjon ble delvis dekket av forsikring. Bilekspert mener Innhaug har vært ekstremt uheldig, og at Jaguar har hatt problemer med deler og batteri. Innhaug er usikker på om hun tør å bruke bilen etter reparasjon på grunn av brannfare, og ønsker helst å slippe å ta den tilbake. Hun har også fått tilbud om å bytte den inn i en nyere bil, men dette vil gi et stort verditap.
19 dager siden
Frode Molund Haugen kjøpte en Oura-ring fra Elkjøp, men den sluttet å fungere kort tid etter. Haugen opplevde at Elkjøp forsøkte å reparere ringen, selv om det er kjent at disse ringene ikke kan repareres. Etter flere frustrerende besøk og lang ventetid, kontaktet Haugen TV2 hjelper deg. Med hjelp fra Forbrukerrådet, har Elkjøp nå godtatt å heve kjøpet og refundere pengene til Haugen. Elkjøp beklager at saken har tatt lang tid og bekrefter at Oura-ringer normalt erstattes, ikke repareres.
1 måned siden
Jørgen Brath kjøpte nytt kjøkken fra Ikea i 2022, der Montera var ansvarlig for monteringen. Underveis oppstod flere problemer: platetoppen ble knust, benkeplaten ble skadet, og viften ble ikke koblet til ventilasjonsanlegget, noe som skapte brannfare. Brath opplevde at selskapene skyldte på hverandre, og at det tok lang tid å få løst problemene. Ikea hevdet at Brath ikke hadde gitt korrekt informasjon om veggplater, noe som ble tilbakevist. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt, beklaget Montera og byttet benkeplaten. Saken om den manglende vifte-tilkoblingen er fortsatt ikke løst.
3 måneder siden
NAF advarer mot å kjøpe bruktbil fra bilforhandleres «outlet», da mange av disse selges med tvilsomme vilkår som ligner det tidligere forbudte «som den står-salget». Forhandlere forsøker å omgå forbrukerkjøpsloven ved å fraskrive seg ansvar for feil og mangler, noe som gir kjøperne dårligere beskyttelse. NAF har kartlagt at mange outlet-biler selges uten garanti, tilstandsrapport og med redusert reklamasjonsmulighet. De understreker at forhandlere ikke kan fraskrive seg ethvert ansvar for utbedring av feil. NAF har tatt saken til Forbrukertilsynet og er i dialog med bilbransjen for å endre denne praksisen. Kjøpere oppfordres til å sjekke kontrakten nøye før kjøp.
2 måneder siden
Et ektepar i Sandefjord føler seg svindlet etter å ha kjøpt en leilighet der megleren holdt tilbake informasjon om setningsskader. Tre måneder før salget ble megleren informert om skadene, men unnlot å opplyse om dette til kjøperne. Kort tid etter overtakelsen ble bygningen evakuert på grunn av fare for kollaps. Ekteparet har siden forsøkt å heve kjøpet. Megleren beklager situasjonen, men ønsker ikke å kommentere saken i media. Eiendomsmeglingsloven pålegger meglere en undersøkelses- og opplysningsplikt, og utelatelse av vesentlig informasjon kan være brudd på god meglerskikk.
3 måneder siden
Kenneth Ringvold opplevde at en søppelbil fra Oslo kommune rygget inn i bilen hans, og forårsaket skader for nesten 100.000 kroner. Til tross for at renovasjonsarbeiderne rapporterte hendelsen, unnlot kommunen å svare på Ringvolds henvendelser i over en måned. Han måtte betale 6000 kroner i egenandel for å få bilen reparert, og måtte låne penger privat. Først etter at TV 2 hjelper deg kontaktet kommunen, ble saken meldt til forsikringsselskapet. Kommunen beklaget manglende oppfølging og Ringvold forventer nå å få tilbakebetalt egenandelen.
2 måneder siden
Stig Høisæther opplevde store problemer med sitt nye Ikea-kjøkken til 110.000 kroner. Monteringen var mangelfull med skader, feilplasserte skjøter og en stor sprekk mellom bakplate og skap. Høisæther fikk først avslag på sin klage, og Ikea skyldte på kunden. Forbrukerrådet kritiserte Ikea for å legge skylden på kunden og mente at Ikea må dokumentere avtaler skriftlig. Etter mye frem og tilbake innrømmer Ikea feil i tegneprosessen og tilbyr nå en spesialtilpasset benkeplate uten ekstra kostnad. De vil også forsøke å finne en bedre løsning for å skjule sprekken. Ikea har tidligere betalt 3500 kroner i kompensasjon for dårlig kommunikasjon rundt monteringen.
1 måned siden
Gunnar Hemming fra Namdalen vant en rettssak mot Tesla etter å ha klaget på dårlig lakkvalitet på sin Tesla Model Y. Trøndelag tingrett ga Hemming medhold og dømte Tesla til å betale et prisavslag på over 111.000 kroner, i tillegg til erstatning og dekning av saksomkostninger. Hemming oppdaget lakkskadene bare tre måneder etter kjøpet og fikk først medhold i Forbrukerklageutvalget, men Tesla valgte å saksøke ham. Retten fant ingen bevis for Teslas påstand om uaktsom kjøring eller "ekstrem steinsprut", og konkluderte med at lakken var dårligere enn forventet for en bil i denne prisklassen. Dommen kan potensielt skape presedens for andre Tesla-eiere med lignende problemer.
4 måneder siden
Nora Røssland Wessels (14) Airpods sluttet å fungere, og Elkjøp avviste først reklamasjonen med henvisning til støv i mikrofonen. Dette til tross for at produktet er markedsført som støvbestandig. Forbrukerrådet kritiserte Elkjøps håndtering og påpekte at reklamasjonsretten gjelder uavhengig av garanti. Etter at TV 2 hjelper deg tok kontakt, erkjente Elkjøp feilkommunikasjon og erstattet Airpodsene. Saken illustrerer viktigheten av forbrukerrettigheter og viser at Elkjøp ikke håndterte reklamasjonen korrekt i første omgang.
1 måned siden
Preben Nilsen opplevde en ubehagelig overraskelse da hans rentefrie delbetalingsavtale hos Skeidar ble omgjort til en avtale med 23,5% rente etter en forsinket betaling. Nilsen kritiserer Skeidar og finansieringsselskapet Svea for mangelfull informasjon og urimelige vilkår. Forbrukerrådet støtter Nilsen og påpeker at vilkårene er strenge og lite transparente. Skeidar har i ettertid justert informasjonen på sin nettside for å tydeliggjøre betingelsene. Svea innrømmer at deres interne policy om en syv dagers betalingsutsettelse ikke er nedfelt i de skriftlige betingelsene.