Iselin Guttormsen kritiserer Mads Hansen for å ha involvert hennes barn i en konflikt om eksponering av barn i reklame. Guttormsen forteller at hun mistet all respekt for Hansen da han delte en video av barna hennes i en annonse for intimvask, og nektet å fjerne den etter at barnet hennes ble lei seg.
Hansen avviser kritikken og hevder han kun videreformidlet det Guttormsen selv hadde publisert. Han kritiserer også Guttormsen for å bygge sin karriere på andres feil, mens hun anklager ham for det samme.
Guttormsen har blokkert Hansen og ønsker ikke å bruke mer energi på konflikten.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
3 måneder siden
En reklamefilm fra Apple, med barneskoleelever fra Oslo, har skapt sterke reaksjoner. Forfatter Maja Lunde mener filmen utnytter barna og krever at den slettes. Utdanningsetaten i Oslo forsvarer deltakelsen og mener filmen viser godt arbeid i skolen. Skolebyråden er enig i kritikken og sier at skolen ikke bør delta i kommersielle filmer. En professor i IKT og læring reagerer også på at Apple bruker videoen til merkevarebygging. Filmen viser barn som bruker iPad i undervisningen, samt intervjuer med rektorer og lærere.
3 måneder siden
Orkla har valgt å trekke en reklamefilm for seigmenn med en halvnaken Johannes Høsflot Klæbo etter å ha mottatt kritikk. Kommunikasjonsdirektør i Orkla Snacks, Elisabeth Aandstad Ekheim, sier de ikke ønsker å provosere og har lyttet til innspill. Marius Sjølyst fra Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press mener reklamen er unødvendig seksualisering og bidrar til kroppspress. Advokat Frode Elton Haug mener reklamen kan være et brudd på markedsføringsloven, spesielt med tanke på at det er reklame for godteri rettet mot barn og unge.
1 måned siden
Den danske influenseren Camilla Aakjær reagerte sterkt på negative tilbakemeldinger etter å ha delt sin mening om at barneklær med flekker er helt akseptabelt. Hun er forundret over holdningen om at brukte klær med flekker ikke kan selges, og kritiserer den sterke forbrukskulturen i barnefamiliegrupper på Facebook. Aakjær mener foreldre har et viktig ansvar for å endre holdninger rundt dette, slik at barn ikke lærer å dømme andre basert på klærne deres. Hun oppfordrer til å slutte å kaste klær bare fordi de har en flekk, og heller fokusere på gjenbruk og bærekraft.
20 dager siden
Helene Olafsen fortalte i et intervju med Spårtsklubben at hun unnlot å skifte bleie på en tre år gammel gjest som hadde bæsjet på seg. Denne hendelsen har ført til sterke reaksjoner i kommentarfeltet på TikTok, hvor flere anklager Olafsen for omsorgssvikt og manglende omsorg. Mens Mads Hansen uttrykte forståelse, er mange TikTok-brukere opprørte over at Olafsen lot barnet gå med full bleie, og mener hun burde tatt ansvar eller unngått å ha barn på besøk som ikke er bleiefrie.
1 måned siden
Influencer Camilla Lorentzen kritiserer Espen Berg for å ha filmet og tilsynelatende irettesatt to ungdommer på et treningsstudio for manglende hygiene. Lorentzen mener Bergs handlinger handler mer om å generere oppmerksomhet enn å løse et reelt problem, og frykter at slike uthengelser kan skade treningsgleden, spesielt for de som allerede er usikre. Hun får støtte fra Emmeli Bang, som også er treningsinfluenser. Lorentzen understreker at det finnes mer respektfulle måter å ta opp temaet hygiene på, uten å filme og henge ut andre.
3 måneder siden
En reklamefilm med langrennsløper Johannes Klæbo i bar overkropp som reklamerer for godteri, har blitt trukket tilbake etter kritikk. Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS) mener filmen fremmer et urealistisk kroppsideal, og en advokat har uttalt seg kritisk til reklamen da den retter seg mot barn og unge. Artikkelforfatteren er kritisk til tilbaketrekkingen og mener dette er et eksempel på et overdrevent «krenkesamfunn». Forfatteren mener også at Nidar har fått mye oppmerksomhet som følge av saken, og at flere aktører har tjent på saken.
3 måneder siden
En reklamefilm med Johannes Høsflot Klæbo i bar overkropp har skapt debatt om kroppspress og seksualisering. PR-profil Rune Brynhildsen mener kritikken er overdrevet og at reklamen er ment som humor, mens Forbrukertilsynet advarer mot kroppsfokus i reklame, spesielt rettet mot barn. Sunn idrett påpeker at det kan være lavere terskel for å spille på kropp i reklame med menn enn kvinner, og Reform uttrykker bekymring for en utvikling der unge menns kropper seksualiseres. Nidar valgte å trekke reklamen etter kritikken.
4 måneder siden
En konflikt i familien Ingebrigtsen eskalerte da Gjert Ingebrigtsen angivelig slo sin datter med et håndkle. Dette førte til en konfrontasjon mellom Gjert og hans sønner, som resulterte i at de brøt samarbeidet med ham som trener. Gjert er nå tiltalt for mishandling av to av barna. Det kommer også frem at det ble sendt en advarsel til produksjonsselskapet før en ny sesong av realityserien «Team Ingebrigtsen», der de ble advart om Gjerts oppførsel. Saken skal opp i retten i Sandnes.
3 måneder siden
Orkla har trukket en reklamefilm for Nidar med langrennsløper Johannes Høsflot Klæbo etter kritikk for seksualisering og kroppspress. PR-sjef Rune Brynhildsen reagerer sterkt på avgjørelsen og mener kritikken er oppkonstruert. Han får støtte fra sportskommentator Sverre Krogh Sundby, som ser på reklamen som humoristisk. Redd Barnas ungdomsorganisasjon mener derimot at reklamen bidrar til økt kroppspress, mens politisk kommentator Astrid Mæland kaller den harry. Brynhildsen mener det er blitt for lett å bli krenket og stiller spørsmål ved hvorfor akkurat denne reklamen får så mye oppmerksomhet, og foreslår en sladdet versjon.
1 måned siden
Treningsinfluencer Espen Berg publiserte en video der han konfronterte to unge gutter på et treningssenter på grunn av deres hygiene, noe som resulterte i sterk kritikk og utestengelse fra senteret. Berg forklarer at han lot videoen være tilgjengelig for å generere oppmerksomhet rundt hygiene, selv om han følte dårlig samvittighet overfor guttene. En av guttene forteller at han hadde dusjet like før hendelsen og opplevde det som ubehagelig å bli filmet. Berg beklager nå metoden han brukte, men fastholder at han ønsket å rette søkelyset mot et viktig tema.
1 måned siden
Artikkelen kritiserer at lekebutikker selger sminke og hudpleieprodukter til barn, noe forfatteren mener bidrar til et usunt skjønnhetsfokus i ung alder. Hun er bekymret for at barn helt ned i barneskolealder eksponeres for urealistiske skjønnhetsidealer gjennom sosiale medier som TikTok og YouTube, hvor de også deler sminkevideoer. Forfatteren mener foreldre er for passive og ikke setter tilstrekkelige grenser, noe som fører til kroppsfiksering og usikkerhet. Hun oppfordrer foreldre til å våkne opp og beskytte barna sine, samt etterlyser høyere aldersgrenser på sosiale medier for å hindre at barndommen forsvinner i et hav av filtre og botox-drømmer.
2 måneder siden
Influencer og sexolog Iselin Guttormsen argumenterer for viktigheten av å snakke med barn om seksualitet og grenser, og møter kritikk for dette synspunktet. Hun mener at barn eksponeres for skadelig innhold på internett og at voksne derfor har et ansvar for å veilede dem. Guttormsen får støtte fra sexolog Thomas Winther, som understreker behovet for seksualundervisning i barnehager for å lære barn om kropp, grenser og forskjellen på gode og vonde hemmeligheter. Begge ekspertene fremhever at åpenhet kan bidra til å forebygge overgrep og skape tryggere rammer for barn.
1 måned siden
Treningsinfluencer Espen Berg er utestengt fra et treningssenter etter å ha publisert en video der han henger ut to unge gutter for angivelig dårlig lukt. Videoen fikk raskt mange visninger, og viser Berg som konfronterer guttene. Guttene og deres familier har bedt Berg om å slette videoen, da de opplever situasjonen som ubehagelig. Treningssenteret har utestengt Berg inntil han fjerner videoen, og begrunner dette med brudd på senterets trivselsregler. Berg har beklaget hendelsen, men har ikke slettet videoen. En av guttene gruer seg til å gå på skolen på grunn av hendelsen.
1 måned siden
Matinfluenser Kristoffer Gregersen kritiserer barnebuffeten på Kiel-ferja for å kun tilby usunn mat, og mener foreldre er skyld i at barn spiser usunt. Ernæringsrådgiver Thea Falck støtter kritikken og mener barn kan spise det samme som voksne, og reagerer på barnemenyer som ofte består av pommes frites, pølser og nuggets. Kevin Eikrehagen, daglig leder i SkiGeilo, svarer at de fjernet grønnsaker fra barnemenyen grunnet matsvinn, men vil tilby det på forespørsel. Color Line påpeker at barnebuffeten er et tillegg til den vanlige buffeten, hvor sunne alternativer er tilgjengelig.
3 måneder siden
Pål Golberg er overrasket over de sterke reaksjonene på en reklame med Johannes Høsflot Klæbo i bar overkropp. Reklamen ble fjernet etter kritikk fra blant annet Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS). Golberg, som er tillitsvalgt for herrelandslaget, forstår ikke kritikken og mener reklamen er humoristisk. ROS mener reklamen er smakløs og ignorerer kroppspress blant gutter. Amundsens manager, Rune Brynhildsen, avviser kritikken som meningsløs og mener Orkla lot seg presse for lett. Han viser til flere eksempler på lignende reklamer med andre idrettsutøvere og mener langrennsgutta blir kritisert uansett hva de gjør.