Politiet i Oslo advarer publikum mot en SMS-svindel der svindlere utgir seg for å være offerets datter. I meldingen hevder «datteren» å ha mistet telefonen i toalettet og trenger penger til en ny.
Politiet ber folk om å ignorere slike meldinger og ikke svare på dem.
Politiet er ikke kjent med om noen har blitt svindlet på denne måten, men oppfordrer til å være forsiktig.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
1 måned siden
Statens vegvesen advarer mot en ny SMS-svindel der svindlere utgir seg for å være dem. I meldingen blir mottakerne bedt om å fornye førerkortet sitt. SMS-en inneholder en lenke som fører til en falsk side der personlig informasjon og BankID-detaljer forsøkes stjålet. Statens Vegvesen råder folk til å ikke åpne meldingen. De som likevel har åpnet den, bør umiddelbart kontakte politiet og banken for å forhindre ID-tyveri og annen misbruk.
2 dager siden
Politiet advarer mot en ny bølge av svindel hvor gjerningspersoner utgir seg for å være fra politiet. Flere personer har mottatt meldinger eller anrop fra svindlere som forsøker å skaffe seg sensitiv informasjon.
1 måned siden
Statens vegvesen advarer mot en ny SMS-svindel der svindlere utgir seg for å være dem og ber folk om å fornye førerkortet via en lenke. Denne lenken fører til en falsk nettside hvor de forsøker å stjele sensitive personopplysninger. Vegvesenet oppfordrer folk til å ikke åpne lenken og kontakte politiet og banken umiddelbart hvis de allerede har gjort det. De råder også folk til å være skeptiske til SMS-er som ber om handling uten forvarsel, og anbefaler å endre passord på alle tjenester brukt på mobilen.
1 måned siden
Statens vegvesen har slått alarm om en ny bølge av SMS-svindel. Svindlerne utgir seg for å være Statens vegvesen og sender meldinger om at mottakeren må fornye førerkortet sitt via en lenke. Etaten advarer på det sterkeste mot å klikke på lenken, da dette er et svindelforsøk. Dersom man har åpnet lenken, anbefales det å umiddelbart kontakte politiet og banken, samt endre passord på alle relevante tjenester for å sikre personlig informasjon.
1 måned siden
Skatteetaten advarer mot økt svindel i forbindelse med utsendelse av skattemeldinger. Svindlere bruker falske e-poster, SMS og QR-koder for å lure til seg personlig informasjon og penger. De utgir seg også for å være fra Skatteetaten eller politiet. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker uoppfordret eller ber om bankopplysninger via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn via de offisielle nettsidene for å unngå svindel.
2 måneder siden
Statens Vegvesen advarer mot et svindelforsøk der svindlere sender ut e-poster og SMS-er som ser ut til å komme fra Vegvesenet. I meldingene blir folk bedt om å oppdatere førerkort eller betalingsinformasjon for AutoPASS. Vegvesenet råder folk til å slette slike meldinger umiddelbart og kontakte banken hvis de har delt sensitiv informasjon. AutoSync har tidligere advart om lignende svindelmetoder. Vegvesenet understreker at de advarer publikum og oppfordrer alle til å være ekstra forsiktige.
1 måned siden
En seniorrådgiver i Skatteetaten ble forsøkt svindlet via SMS, like etter et møte om datasikkerhet. Svindelforsøket kom i form av en falsk melding om skatterefusjon. Skatteetaten advarer om en økning i svindelforsøk i forbindelse med utrulling av skattemeldinger. Økokrim melder også om en kraftig økning i bedragerimeldinger, hvor svindlere utgir seg for å være fra offentlige instanser. Politiet oppfordrer folk til å være skeptiske til uforutsette henvendelser og aldri oppgi sensitive opplysninger. Ved svindel skal man umiddelbart kontakte banken og anmelde forholdet til politiet.
1 måned siden
En svindelekspert advarer mot en ny svindelmetode der kriminelle utnytter skattemeldingen. Svindlerne sender først en SMS og ringer deretter, og utgir seg for å være fra politiet eller banken. Målet er å lure til seg personlig informasjon som BankID eller kortdetaljer. Eksperten råder folk til å være oppmerksomme på skrivefeil, dårlig språk og mistenkelige forespørsler om personlige detaljer. Hvis man mistenker svindel, bør man sperre BankID og kort umiddelbart.
4 måneder siden
Politiet advarer om en ny svindelmetode der kriminelle utgir seg for å være kjøpere på Finn. Svindlerne kontakter selgere via e-post og tilbyr å bruke 'Fiks-Ferdig'-løsningen. De sender et falskt skjermbilde med feilaktige instruksjoner som leder selgerne til å oppgi bankinformasjon. Dette gir svindlerne tilgang til selgernes bankkontoer. Politiet understreker at dette ikke er en legitim tjeneste fra Finn og oppfordrer folk til å være forsiktige. Det er en økning i svindelforsøk for tiden, og politiet oppfordrer til å være ekstra årvåken.
1 måned siden
Skatteetaten advarer om at svindelmetodene knyttet til skattemeldingen blir stadig mer avanserte. Svindlere utgir seg for å være Skatteetaten og politiet via e-post og SMS, og ber om personlig informasjon eller penger. De bruker også QR-koder. Skatteetaten understreker at de aldri sender uoppfordrede lenker eller ber om bankopplysninger på denne måten, og oppfordrer folk til å besøke deres offisielle nettside direkte for å unngå svindel.
4 måneder siden
Skatteetaten advarer om at svindlere forsøker å utnytte utsendelsen av skattekort for å lure til seg sensitiv informasjon. De fleste nordmenn vil motta melding om at skattekortet er klart fra og med mandag. Skatteetaten understreker at de aldri sender lenker via e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge seg inn direkte på skatteetaten.no eller altinn.no for å sjekke skattekortet. Mottar man mistenkelige henvendelser, skal man ikke oppgi informasjon eller trykke på lenker. Skatteetaten anbefaler å slette e-posten, kontakte banken ved mistanke om svindel, og sende mistenkelige meldinger til phishing@skatteetaten.no. Politiet kan også kontaktes.
4 måneder siden
Skatteetaten advarer om økt svindelaktivitet i forbindelse med at de fleste nordmenn får melding om at skattekortet er klart. Svindlere forsøker å lure til seg sensitiv informasjon ved å utgi seg for å være fra Skatteetaten. Sikkerhetsdirektør Ragna Fossen understreker at Skatteetaten aldri sender lenker i e-post eller SMS, og oppfordrer folk til å logge inn via skatteetaten.no eller altinn.no for å sjekke skattekortet. Etaten oppfordrer til å slette mistenkelige e-poster og SMS, og kontakte bank og politi ved mistanke om svindel.
27 dager siden
Statens vegvesen advarer om et nytt svindelforsøk der kriminelle utgir seg for å være dem via e-post. E-postene krever betaling for en angivelig oppdatering av førerkort og kjøretillatelser, og truer med suspensjon av tillatelser ved manglende betaling. Mottakerne blir bedt om å logge inn på en falsk nettside og betale et gebyr. Vegvesenet understreker at de aldri vil be om betaling på denne måten og oppfordrer folk til å slette mistenkelige meldinger. De som er blitt svindlet, bør anmelde forholdet til politiet og kontakte banken umiddelbart. Vegvesenet jobber aktivt med å bekjempe svindelen og beklager at deres navn misbrukes.
26 dager siden
Posten Bring advarer kunder mot en ny svindel-SMS der avsendere utgir seg for å være fra Posten. SMS-en forteller mottakeren at en pakke ikke kunne leveres og ber om at adresseinformasjonen oppdateres. Posten understreker at de aldri vil be om personlig informasjon eller kortnummer via SMS eller e-post, og oppfordrer folk til å være skeptiske og ikke svare på slike henvendelser. Selskapet beskriver svindlerne som kyniske kriminelle som forsøker å utnytte folks tillit i en travel hverdag.
3 måneder siden
Statens vegvesen advarer mot falske e-poster som utgir seg for å være fra dem. E-postene hevder å innkalle mottakeren som vitne til en trafikkulykke og ber om innlogging med BankID via en lenke. Dette er svindel, og lenken leder til en falsk side. Statens vegvesen understreker at de aldri vil kalle inn vitner via e-post. Mottakere oppfordres til å sjekke avsenderadressen nøye og være skeptiske til generelle formuleringer. Politiet er kjent med svindelmetoden, men har ikke registrert noen tilfeller der noen har blitt lurt. De understreker at man aldri skal gi fra seg BankID-informasjon.