Den militære flystasjonen på Sola, en vital nødhavn for amerikanske kampfly, har vært stengt siden desember i fjor etter at Avinor erklærte tilstanden uforsvarlig. Manglende vedlikehold har ført til at rullebanens asfalt er fra 1950-tallet, og synlige sprekker med ugras på oppstillingsplassen utgjør en fare for flymotorer, noe som gjør den uegnet for Norges egne F-35 og P-8 overvåkingsfly. Regjeringen foreslår nå å bevilge 500 millioner kroner til oppgradering av Sola militære flyplass i statsbudsjettet for 2026, en plan klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen presenterte på Sola.
Rehabiliteringen starter med 10 millioner kroner i 2026 for taksebane Foxtrot og hangarer, med full oppgradering på 500 millioner planlagt innen 2032. NATO bidrar også med rundt 90 millioner kroner fra 2027. Statssekretær Marte Gerhardsen understreker viktigheten av å gjenåpne taksebanen for allierte fly.
Politikere som Tina Bru (H) og Ingrid Fiskaa (SV) fremhever flystasjonens betydning for Norges sikkerhet og forsvarsevne, spesielt i lys av forsvarssamarbeidet med USA. Denne investeringen kommer i tillegg til en nylig annonsert økning på 4,2 milliarder kroner til Forsvaret, som bringer forsvarsbudsjettet til rundt 112 milliarder kroner, ekskludert Ukraina-støtte.