Navs umiddelbare stans av alle nye arbeidstiltak fra 14. august, annonsert dagen før, skapte stor forvirring blant Nav-brukere, tiltaksbedrifter og fagorganisasjoner. Arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna uttalte at situasjonen kom brått på henne og departementet, og la skylden på internkommunikasjonen i Nav. Imidlertid viser e-poster VG har fått innsyn i at både Nav og departementet visste om tiltakstrøbbel i juni. Allerede 19. juni rapporterte media om kutt i Møre og Romsdal, og Nav-direktoratet varslet departementet 20.
juni om at flere slike saker kunne forventes. Departementet, som i mai lovet Stortinget tettere oppfølging av budsjettet, manglet månedlige statusrapporter fra Nav etter april. Først 1. august, etter mediehenvendelser og direkte tilbakemeldinger, etterlyste departementet rapporter. Nav-direktoratet bekreftet 6.
august at de lå 8,6 prosent over budsjett ved utgangen av juli, og at mai-rapporten ved en feil ikke var sendt. De understreket behovet for innstramming etter et budsjettsprekk på 315 millioner kroner i 2024. Høyres nestleder Henrik Asheim kritiserer Brenna for å snakke usant og for å kaste Nav-sjefen under bussen, og mener hun har et tillitsproblem. Brenna avviser kritikken, hevder hun var kjent med en «brems» for å holde budsjettet, men ikke en «full stans», og at meldingen om stans 13. august ikke var kjent for departementet på forhånd.