
Prisen på Obama-møte: Absurd kommersialisering av tillit
3 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
3 måneder siden siste oppdatering
2 min lesetid
En nordmann betalte tusenvis av kroner for et flyktig møte med tidligere president Barack Obama, noe som vekker debatt om kommersialisering av offentlige personer. Artikkelen stiller spørsmål ved hva det sier om samfunnet når et kort møte med en kjendis prises som en luksusvare.
Artikkelen i Romerikes Blad tar opp det foruroligende ved at en person betalte tusenvis av kroner for et svært kort møte med tidligere president Barack Obama. Forfatteren beskriver dette som absurd og en form for å kjøpe seg status ved å handle i andres «glansbilder».
Det argumenteres for at dette representerer et skifte der tidligere toppolitikere trer inn i rollen som varemerker og luksusprodukter, noe som åpner for en kommersialisering av tillit. En parallell trekkes til norsk politisk kultur, der betalte sekundmøter med en statsleder som Jonas Gahr Støre ville vært fullstendig uaktuelt.
Artikkelen stiller spørsmål ved hva slags kultur som bygges når møter mellom mennesker blir luksusvarer i en «selfieøkonomi».
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!