
Bedrift arrangerer utenlandsturer for ansatte finansiert av spleiselag
En bedrift i Nordland arrangerer kostbare utenlandsturer for sine ansatte. Reisene finansieres gjennom et spleiselag mellom bedriften og de ansatte.
Kort oppsummert
- Momek arrangerer utenlandsturer for sine 300 ansatte for å styrke fellesskapet.
Industrikonsernet Momek i Rana, med 300 ansatte fordelt på tre steder i Nordland, arrangerer jevnlig utenlandsturer for sine ansatte for å bygge sosialt fellesskap. Tidligere destinasjoner inkluderer Berlin, New York, Paris, Dubai og Karibia. Reisene finansieres gjennom et spleiselag der de ansatte og bedriften bidrar like mye til en fellespott, som over tre år kan utgjøre over 8 millioner kroner.
Ansatte betaler også en egenandel for utenlandsturene. Henriette Skaret, en nyansatt trainee, ser på turene som en god mulighet til å bli bedre kjent med kolleger på en uformell måte.
Leder for Momek Velferd, Ruben Solheim, forteller at ansatte stemmer over destinasjonene. Arbeidslivsforsker Jan Ketil Arnulf ved BI anerkjenner viktigheten av det sosiale på arbeidsplassen, spesielt for rekruttering, men uttrykker bekymring for at slike ordninger kan ekskludere ansatte som har vanskelig for å betale egenandelen.
Henriette Skaret
Ruben Solheim
Jan Ketil Arnulf
Momek
Momek Velferd
Handelshøyskolen BI
Institutt for ledelse og organisasjon
Portugal
Dubai
New York
Rana
Nordland