
Kvinnelige popartister må kjempe mot hverandre
Artikkelen kritiserer hvordan kvinnelige popartister som Charli XCX og Camila Cabello tvinges inn i konkurranse, der den ene hylles mens den andre avskrives. Dette mønsteret, hvor kvinner dømmes hardere og må bevise originalitet, begrenser mangfoldet i musikkbransjen og hindrer at flere stemmer får den plassen de fortjener.
4 dager siden siste oppdatering
3 min lesetid
Kort oppsummert
- Kvinnelige popartister tvinges til å konkurrere og dømmes hardere enn mannlige kolleger.
Sammendrag
Artikkelen argumenterer for at kvinnelige popartister systematisk tvinges inn i en konkurranse der de dømmes hardere enn mannlige kolleger. Eksempelet med Charli XCX og Camila Cabello, som slapp albumene «Brat» og «C, XOXO» tett etter hverandre, illustrerer dette. Mens «Brat» ble hyllet som en revolusjon, ble Cabellos album avskrevet som en kopi og PR-stunt, til tross for at begge leverte eksperimentell pop.
Forfatteren, som fulgte Charli XCX siden 2013, ble positivt overrasket over Cabellos album, men peker på at mottakelsen var forutinntatt. Mønsteret med urettferdig sammenligning og krav om unikhet er ikke nytt; det har også preget artister som Christina Aguilera, Lady Gaga og Cardi B. Mannlige artister som Frank Ocean og The Weeknd får derimot større spillerom til å eksperimentere og feile uten at det rammer deres troverdighet.
Denne dynamikken, der kvinner blir redusert til motpoler og det kun finnes plass til én, saboterer kollektivt kvinnelige artisters kunst og begrenser mangfoldet i musikkbransjen. Forfatteren konkluderer med at man må la artistene eksistere side om side og verdsette deres individuelle bidrag.
Kontekst
Bakgrunn
Artikkelen peker på et gjentakende mønster der kvinnelige popartister som Christina Aguilera, Lady Gaga og Cardi B har blitt sammenlignet og dømt hardere enn mannlige artister som Frank Ocean.
Perspektiver
Forfatteren mener kvinnelige popartister tvinges til å kjempe mot hverandre og dømmes hardere enn menn.
Charli XCX leverte et kompromissløst og klubbinspirert prosjekt som ble hyllet som en revolusjon.
Camila Cabello ble avskrevet som en billig kopi og PR-stunt, til tross for eksperimentelt uttrykk.
Pitchfork kåret «Brat» til et av tiårets beste album, mens «C, XOXO» ble oversett.
Mulige konsekvenser
Dette begrenser mangfoldet i popmusikken og hindrer at flere stemmer får den plassen de fortjener.
Forfatteren har lært å la begge prosjektene eksistere side om side uten å sette dem opp mot hverandre.
Charli XCX
Camila Cabello
Christina Aguilera
Cardi B
Frank Ocean
Pitchfork
Norden