Nyhetssaker
a-has «Take On Me» opplever ny popularitet i TV-serier

a-has «Take On Me» opplever ny popularitet i TV-serier

VG logo

a-has ikoniske hit «Take On Me» fra 1985 opplever for tiden en ny bølge av popularitet. Sangen dukker opp i sentrale scener i to aktuelle og mye omtalte TV-serier.

Kort oppsummert

  • a-has «Take On Me» fra 1985 er omtalt som en av popmusikkens største og viktigste låter.

Artikkelen argumenterer for at a-has 40 år gamle låt «Take On Me» er en av popmusikkens mest betydningsfulle sanger, spesielt med tanke på dens nåværende tilstedeværelse i populærkulturen. Sangen fremheves for sin bruk i rørende scener i de aktuelle TV-seriene «Last of Us» (sesong to) og «Adolescence».

Teksten beskriver hvordan sangen, med sitt karakteristiske riff og banebrytende musikkvideo, bidro til å sette Norge på det internasjonale musikkartet og toppe hitlister globalt. Til tross for at a-ha har laget andre sanger, beskrives «Take On Me» som en soleklar og eviggrønn popklassiker, noe som underbygges av over 2,3 milliarder avspillinger på Spotify.

Sangen tolkes som et enkelt, men eviggyldig rop om oppmerksomhet. Gruppens vurdering av å varemerkeregistrere tittelen nevnes som et tegn på sangens vedvarende kulturelle posisjon.

Ellie

Dina

Jamie

Morten

Paul

Magne

Jude Rogers

a-ha

Spotify

Financial Times

Asker

Norge