Hafnia rapporterte et resultatfall i fjerde kvartal med et resultat etter skatt på 80 millioner dollar, ned fra 176 millioner dollar året før. Selskapet betaler et lavere utbytte enn forventet, 0,0294 dollar per aksje.
En analytiker i Sparebank 1 Markets peker på «betydelig usikkerhet» i fraktmarkedet, knyttet til mulig gjenåpning av Rødehavet og en potensiell fredsavtale i Ukraina, som kan påvirke seilingsdistanser og rater negativt.
Hafnia-aksjen har falt på børsen, og det er delte meninger blant analytikere om selskapets fremtidige utvikling.
Ingen kommentarer ennå. Vær den første til å kommentere!
2 måneder siden
Tørrlastrederiet Golden Ocean, notert på Oslo Børs, presenterte et resultatfall for fjerde kvartal 2023. Inntektene gikk ned til 211 millioner dollar, og resultatet etter skatt endte på 39 millioner dollar. Selskapet betaler et utbytte på 0,15 dollar per aksje, noe som er lavere enn forventet. Rederiet har inngått avtaler for store deler av sin flåte i første og andre kvartal. Markedet er preget av usikkerhet knyttet til Kinas økonomiske utvikling, men analytikere ser også positive tegn i økt etterspørsel etter kull og korn. Golden Ocean-aksjen har falt betydelig siden toppen i mai i fjor, men har hatt en liten oppgang hittil i år.
2 måneder siden
Frontline presenterer et resultatfall for fjerde kvartal, med et resultat etter skatt på 67 millioner dollar, sammenlignet med 118 millioner dollar året før. Rederiet skuffer også med et lavere utbytte enn ventet, 0,20 dollar per aksje. Tankmarkedet opplevde store svingninger, men analytikere ser positivt på VLCC-eksponering og spår en potensiell opptur senere i år, selv om geopolitiske faktorer spiller en stor rolle. Meglerhuset Carnegie har satt et nytt kursmål på Frontline-aksjen på 265 kroner.
2 måneder siden
Höegh Autoliners rapporterer et resultat før skatt på 140 millioner dollar for fjerde kvartal, til tross for en nedgang i inntektene sammenlignet med året før. Rederiet kunngjør et betydelig utbytte og fremhever langsiktige kontrakter som en nøkkelfaktor bak de sterke resultatene. Selskapet forventer at markedet vil forbli sterkt, men understreker at geopolitiske forhold skaper usikkerhet. Analytikere har delte meninger om fremtiden for bilfraktsektoren, men de fleste anbefaler å beholde aksjen. Aksjen har falt fra fjorårets toppnotering, men analytikernes gjennomsnittlige kursmål er høyere enn dagens kurs.
2 måneder siden
MPC Container Ships presenterer tall for fjerde kvartal, med driftsinntekter på 130 millioner dollar og et resultat etter skatt på 62 millioner dollar. Selskapet guider et resultatfall for 2025, med forventede driftsinntekter mellom 515 og 530 millioner dollar. Utbyttet reduseres til 0,09 dollar per aksje. Aksjekursen har vist nedgang i 2025, påvirket av faktorer som Donald Trumps handelspolitikk og muligheten for at Rødehavet åpnes igjen for skipstrafikk. Rederiets markedsverdi er nå over åtte milliarder kroner.
5 dager siden
Bilfraktrederiet Höegh Autoliners rapporterte et driftsresultat på 155 millioner dollar i første kvartal, noe som var lavere enn analytikernes forventninger på 161 millioner dollar. Omsetningen var på 329 millioner dollar, i tråd med forventningene. Selskapet planlegger å utbetale 158 millioner dollar i utbytte til aksjonærene i mai. Til tross for globale usikkerheter og økte geopolitiske spenninger, leverte selskapet solide resultater og økte kontraktsandelen til over 80 prosent gjennom nye flerårige kontrakter. Höegh Autoliners driver rundt 40 skip, og omtrent 20 prosent av lasten går til og fra USA, et marked som nå er påvirket av nye amerikanske importtariffer. Toppsjef Andreas Enger uttrykker bekymring for konsekvensene av tollendringene. Aksjen har falt 27,3 prosent i år, men analytikere har nylig økt kursmålene til 90 kroner per aksje.
2 måneder siden
Wallenius Wilhelmsen presenterer sterke resultater for fjerde kvartal og foreslår et rekordhøyt utbytte på 1,24 dollar per aksje. Selskapet rapporterte en omsetning på 1,34 milliarder dollar og et resultat før skatt på 305 millioner dollar. Det er imidlertid delte meninger om fremtiden for bilfraktsektoren. Noen analytikere frykter en nedgang grunnet økt ordrebok og potensiell overkapasitet, mens andre mener markedet har overdrevet den potensielle nedgangen og ser fortsatt vekstmuligheter. Aksjen har falt fra toppen, men analytikernes gjennomsnittlige kursmål ligger fortsatt over dagens nivå.
3 måneder siden
Oslo Børs startet dagen med en oppgang på 0,55 prosent. Det var blandet utvikling blant de mest omsatte aksjene, med Frontline som steg og Envipco Holding som falt. Höegh Autoliners rapporterte høy aktivitet i fjerde kvartal, men med noe lavere fraktrater i desember. En analytiker forventer lavere inntjening for selskapet i 2025. Klaveness Combination Carriers opplevde også en nedgang i inntjeningen i fjerde kvartal sammenlignet med forrige kvartal, til tross for et sterkt 2024. Oljeprisen ligger på rundt 80 dollar fatet.
2 måneder siden
Shippingaksjer opplever et kraftig fall på Oslo Børs etter skuffende kvartalstall. Tankrederiet Hafnia faller markant på grunn av et svekket produkttankmarked og lavere utbytte. Cool Company vraker utbyttet som følge av et vanskelig marked for LNG-frakt. BW LPG leverte også et stort resultatfall, men klarte likevel å snu til en liten oppgang. Internasjonalt har databrikkegiganten Nvidia levert bedre resultater enn forventet, men aksjen falt likevel. I tillegg har Trump bestemt seg for å innføre 25 prosent toll på import fra EU.
2 måneder siden
MPC Container Ships presenterte tall for fjerde kvartal, med driftsinntekter på 130 millioner dollar og et resultat etter skatt på 62 millioner dollar. Rederiet forventer et resultatfall i 2025, med en guiding for driftsinntekter på 515–530 millioner dollar og et brutto driftsresultat (ebitda) på 290–310 millioner dollar. Utbyttet for fjerde kvartal er 0,09 dollar per aksje. Selskapet har en ordrereserve på 1,1 milliarder dollar, men usikkerhet rundt Donald Trumps handelspolitikk og en potensiell åpning av Rødehavet skaper bekymring.
2 måneder siden
Cool Company dropper utbytte for fjerde kvartal på grunn av et presset fraktmarked. Selskapet rapporterte en økning i resultat etter skatt, men hadde lavere inntekter og driftsresultat sammenlignet med året før. Avgjørelsen om å ikke betale utbytte skyldes et svakt spotmarked med for mange skip. Analytiker Fredrik Dybwad i Fearnley Securities forventer fortsatt motvind i sektoren, og peker på Cool Companys eksponering mot spotmarkedet. Selv om LNG-kapasiteten ventes å øke mot slutten av tiåret, forventes et underforsynt marked først rundt 2030.
3 måneder siden
Oslo Børs viser nedgang for første gang i år, hovedsakelig på grunn av fall i shippingaksjer. Shippingindeksen er ned 2,1 prosent, med flere store rederier som opplever kursfall. Oljeprisen holder seg stabil, mens enkelte aksjer som Equinor og Aker BP opplever endringer i anbefalinger fra meglerhus. Lakseoppdretteren Bakkafrost rapporterte høyere slaktevolum enn analytikerne forventet i fjerde kvartal, men lavere enn selskapets egne forventninger for hele 2024. I tillegg har Wenaasgruppen akseptert et bud på Belships, og Seacrest Petroleo har startet en voldgiftssak mot Petrobras.
3 måneder siden
Analytikere forventer at Equinor vil rapportere et justert driftsresultat før skatt på 7,7 milliarder dollar for fjerde kvartal, ifølge selskapets konsensustall. Dette er en nedgang fra 8,68 milliarder dollar i samme periode i fjor. Det norske virksomheten forventes å bidra med 6,9 milliarder dollar, mens den internasjonale og amerikanske virksomheten forventes å levere henholdsvis 298 og 154 millioner dollar. Fornybarvirksomheten forventes å ha et negativt resultat på 98 millioner dollar. Analytikere fokuserer på det justerte resultatet før skatt, da dette gir et bedre bilde av selskapets underliggende finansielle utvikling ved å ekskludere engangseffekter.
1 dag siden
Oslo Børs åpner dagen med fall. Flere store selskaper presenterer kvartalstall som påvirker aksjekursene.
2 måneder siden
Flyselskapet Norwegian presenterte et underskudd på 222,5 millioner kroner før skatt for fjerde kvartal, sammenlignet med et overskudd på 207,8 millioner kroner året før. Til tross for dette foreslår styret å dele ut 0,6 kroner per aksje til aksjonærene, tilsvarende 580 millioner kroner. Selskapet har satt av midler i et utbyttefond fra 2022 og 2023. Norwegian nedjusterte nylig resultatanslagene for 2024 på grunn av en svak krone. Gründer Bjørn Kjos solgte en halv million aksjer før rapporten ble offentliggjort, men uttrykker fortsatt tillit til selskapet.
2 måneder siden
DFDS rapporterte et kraftig resultatfall i fjerde kvartal 2024, med et brutto driftsresultat på 743 millioner danske kroner, ned fra 993 millioner året før, til tross for en omsetningsøkning til 7,2 milliarder kroner. Fergedivisjonen opplevde et resultatfall på 84 prosent grunnet økt konkurranse i Middelhavet og høyere driftskostnader. Selskapet forventer omsetningsvekst i 2025, men et lavere driftsresultat, og ser på året som et overgangsår med forventet forbedring i fjerde kvartal.