
Artikkel hevder elbilsubsidier er gavepakke til Kina og Musk
En artikkel argumenterer for at norske elbilsubsidier primært gagner utenlandske produsenter som Kina og Tesla, ikke norske forbrukere. Dette reiser spørsmål ved politikkens reelle kostnader og manglende utvikling av en norsk elbilindustri.
Kort oppsummert
- Artikkelen argumenterer for at norske elbilsubsidier hovedsakelig tilfaller utenlandske elbilprodusenter som Tesla og kinesiske selskaper.
Artikkelen hevder at norske elbilsubsidier i hovedsak er en overføring til utenlandske elbilprodusenter, spesielt kinesiske selskaper og Tesla, fremfor en reell støtte til norske bilkjøpere. Skribenten anerkjenner Gunnar Stavrums poeng om at alternativet for kjøperne ofte er en fossilbil, men understreker at de tapte avgiftsinntektene for staten er betydelige, anslått til flere hundre milliarder kroner.
Det argumenteres for at politikken er feilslått og absurd fordi Norge ikke har bygget opp en egen konkurransedyktig industri for elbiler eller komponenter, og at den dermed tjener utenlandske interesser.
Fremtiden for denne politikken anses som usikker, spesielt med tanke på internasjonal handelskrig.
Elon Musk
Gunnar Stavrum
Trump
Tesla
Kinesiske bilprodusenter
Norske staten
Norge
Kina
Europa